Onbevoegde leraren

In zijn stuk `Onbevoegde leraar hoort niet voor de klas' (18 mei) argumenteert de heer Douwe Jansz op een manier waarmee hij de sector onderwijs in Nederland (verder) voor schut zet. Zijn vergelijking met de gezondheidszorg en eventueel onbevoegde chirurgen en oogartsen in die branche slaat als een tang op het bekende varken. Hetzelfde geldt voor zijn juridische oefeningen als hij de leerplicht en de onbevoegde leerkracht aan elkaar koppelt. Eigenlijk argumenteert hij helemaal niet, hij laat alleen maar retoriek los.

Een makkelijk argument tegen zijn stelling is bijvoorbeeld: veel van de leerkrachten die vijf of meer jaren ouder zijn dan ik, hebben ook nooit een onderwijsbevoegdheid gehaald. Deugen die dan ook niet? Laten we wel wezen: deze hele discussie over onbevoegde leerkrachten gaat meer over het bezeerde ego van zittende leerkrachten (dezelfde discussie kunnen kappers en bakkers voeren) dan over de werkelijke kwaliteit van het onderwijs. Want of een leerkracht deugt of niet hangt echt niet van zijn didactische vaardigheden af, wat didactici en pedagogen ons ook willen doen geloven. Bovendien: bij veel hedendaagse didactiek en pedagogiek kunnen vraagtekens worden geplaatst. Een discussie daarover lijkt me dan ook veel zinniger.