Meer dan vals alleen

Hoe is het ze vergaan? De verliezers van het nationale songfestival, de hippe, valszingende tweelingzusjes van Double Date? Even leek het erop dat ze de uiteindelijke Nederlandse inzending Marlayne in populariteit voorbij zouden streven. Monte Carlo, Paul de Leeuw, artikelen in Party, Aktueel, Blvd en het Algemeen Dagblad, optredens op AT5 en TMF: de media-aandacht was overweldigend. Door de drukte schoot zelfs de zangles erbij in. Maar inmiddels is het drie maanden later en blijft commercieel succes uit. Het door BNN beloofde reisje naar Jeruzalem ging niet door: ,,We hebben er niks meer van gehoord.'' De act Double Date lijkt veroordeeld tot het schnabbelcircuit.

Ze hadden nog nooit gezongen, de tweeling Barbara en Isabelle Kuylenburg (1980), net klaar met respectievelijk HAVO en VWO. Via een ex-vriendje kwamen ze in contact met de house producers Flamman & Abraxas. Die vroegen hen mee te doen aan het songfestival. Er was slechts één maand om zangles te nemen. ,,We hebben er keihard aan gewerkt, maar het was te hoog gegrepen voor twee onervaren zangeressen'', zegt de tweeling nu. ,,Je weet hoeveel ervan afhangt en je wil toch winnen.'' Toch zagen ze er ook wel de humor van in. Bij het terugkijken van de video hebben ze ,,over de grond gerold van het lachen''. De tweeling vertelt wel opgelucht te zijn toen bleek dat hun deelname zo veel publiciteit opleverde, dat de moeite niet voor niets was geweest.

Maar dat valt tegen. De single E-mail to Berlin die een grote hit leek te worden, hield het één week in de top 40 uit en kwam niet verder dan de vijfendertigste plaats. De videoclip werd na vier weken bij clipzender The Box uit de roulatie gehaald. De nieuwe single The Logical Song, een cover van Supertramp doet vooralsnog niets, al is de clip wel regelmatig op muziekzender TMF te zien. En met de media-aandacht is het, aldus de tweeling, ook minder geworden.

Double Date houdt zich momenteel vooral bezig met promotionele activiteiten. Zo chatten en karten ze met fans en beantwoorden de 25 tot 30 mailtjes die ze dagelijks binnenkrijgen via hun website (www.doubledate.nl). Daarnaast treden ze in de weekenden op, meestal in uithoeken van Nederland. Soms hebben ze vijf optredens per weekend. Waarschijnlijk komt er na de zomer een album uit, via het platencontract dat ze door hun songfestivaloptreden kregen. Deze week deden ze nog mee aan een campagne om het stemmen voor de Europese verkiezingen te bevorderen. `Doe meer met je stem' was de slogan.

Ze vinden het eigenlijk niet zo leuk dat ze nog steeds bekend staan om hun valse optreden. Natuurlijk hebben ze daaraan hun populariteit te danken, maar ze voelen zich fulltime singers, zeggen ze deze maand in Blvd. Ondanks dat ze tijdens optredens meezingen met een band of playbacken, willen ze serieus genomen worden. Barbara: ,,Net als met het stigma van vals zingen moet de grap eraf. Sommige mensen zaniken er heel erg over door. Ik vind het iets dat je achter je moet laten. Dat hebben wij ook gedaan. We willen verder met muziek.''