Een beetje showen met je detector

Verkeerspolitie en handelaren in populaire radarverklikkers voeren een slepende strijd.

Het is de luxe van het relaxed autorijden, zoals de fabrikant het zegt. Lekker 150 kilometer per uur rijden zonder dat je steeds moet opletten of er niet ergens zo'n vervelende auto met radar in de berm staat. Want de radardetector laat een paar honderd meter voor een politieradar waarschuwende piepjes horen. Dan even de rechtervoet loslaten, lachend de politieauto voorbijrijden, en een paar honderd meter kan het gas er weer op.

In Frankrijk is het ten strengste verboden, je auto wordt er zelfs voor in beslag genomen. Maar in Nederland is de verkoop en het gebruik van de radarverklikker volkomen legaal, tot ergernis van het openbaar ministerie, minister Netelenbos (Verkeer) en Veilig Verkeer Nederland (VVN). ,,Dit is heel slecht voor de verkeersveiligheid'', zegt de VVN-woordvoerder. Politie en verklikker-handel spelen een nooit eindigend kat-en-muis-spel. Nog geen jaar maakt de politie op grote schaal gebruik van `laserguns'; sinds twee maanden zijn er een `lasershield' en een `laser echo' in de handel, die de snelheidsmeting verhinderen.

Hoeveel automobilisten met radardetectors of antilaser-apparaten rijden is nergens bekend. Maar het moeten duizenden zijn. Het laten inbouwen van de nieuwste snufjes wordt tegenwoordig al bedongen bij de koop van een dure auto. De marktleider van radardetectors, Stinger Detectors uit Lisse, gaat het voor de wind. ,,Het is een goede markt'', zegt directeur J. de Wilde minzaam. De politie is steeds meer snelheidscontroles gaan uitvoeren. Op de snelwegen werden begin jaren negentig 300.000 bekeuringen per jaar uitgedeeld, afgelopen jaren waren dat 800.000. De Wilde: ,,Dat heeft natuurlijk geen negatieve gevolgen gehad voor ons bedrijf.''

Stereotypen worden in deze handel bevestigd: vooral BMW-, Mercedes-, Lancia- en Alfa Romeo-rijders hebben de meest geavanceerde apparatuur aan boord. ,,Maar het zijn juist niet de snelheidsduivels, maar vooral mensen die door hun beroep veel op de weg zitten'', zegt De Wilde. De Stingers gelden als de betrouwbaarste apparatuur. Zij vangen het beste het signaal op dat de politieradar uitzendt. Het meest gevoelig en daarmee de beste is de Stinger Ventura. Kosten: 1.895 gulden exclusief inbouw. Een goedkopere Stinger is er voor een kleine duizend gulden. Er zijn nog goedkopere apparaten, zoals de Roadie voor 499 gulden. Het blad Autovisie gaf deze bij een test echter het eindcijfer 4. ,,Voor de rijder die een beetje met zijn detector wil showen.''

Stinger-directeur De Wilde vindt niet dat zijn apparatuur helpt ongestraft de wet te ontduiken. ,,Het waarschuwt alleen maar voor een controle. De verantwoordelijkheid ligt bij de automobilist zelf. Bovendien zijn de meeste snelheidscontroles er niet om de verkeersveiligheid te verhogen, maar dienen ze als een verkapte belastingmaatregel.'' De automobilisten met radarverklikkers gaan volgens hem ,,bewuster'' en ,,relaxter'' rijden omdat ze niet hoeven te turen naar mogelijke snelheidscontroles.

,,Koop dan een cruise-control'', roept voorlichter J. Bennink van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD). Radarwaarnemer T. Fris staat dagelijks langs de snelwegen. ,,Je ziet ze vlak voor de controle vol afremmen.'' Oneerlijk, vindt hij. Alleen de automobilisten met veel geld kunnen nu de controles ontduiken. ,,Maar het is zeker geen vrijbrief voor te hard rijden'', voegt Bennink toe. De notoire hardrijders worden er volgens hem wel door de onopvallende surveillancewagens uitgepikt.

,,Dat mag dan zo zijn'', zegt eigenaar M. van Minnen van CB Shop uit Overloon die de Stingers verkoopt. ,,Maar ik heb klanten die nu al een jaar geen bekeuring hebben gehad, terwijl ze zonder de radardetectors geregeld geflitst werden.''

Landelijk officier verkeershandhaving J. Spee van het openbaar ministerie zegt zich zorgen te maken over de steeds grotere schaal waarmee de controles worden ontdoken. ,,Ik heb meermalen op wetgeving aangedrongen, maar er is nog weinig gebeurd.'' Voormalig minister Sorgdrager (Justitie) heeft al eens voor een verbod gepleit. Maar juridisch ligt het moeilijk. Volgens het Verdrag van Rome is het burgers toegestaan alle radiosignalen uit de lucht te plukken. En omdat internationale verdragen boven nationale wetgeving gaan, kan Nederland de apparatuur niet verbieden. Toch moeten er volgens Spee mogelijkheden zijn. ,,In Frankrijk kan het toch ook.'' Hij vindt dat zowel gebruik als verkoop verboden moet worden.

Stinger-eigenaar De Wilde zegt zeker te weten dat een verbod er niet komt. In Duitsland is juist met succes tegen het verbod geprocedeerd. ,,Als iemand in Frankrijk de moeite zou nemen om te procederen, lukt dat daar ook wel.''

De nieuwste anti-laser-apparatuur werkt anders dan radardetectie. Deze apparatuur zendt een voor de mens onzichtbare lichtbundel uit die het meten van de snelheid door de politie onmogelijk maakt. Het `terugschieten' van de laser duurt zeven seconden, volgens de fabrikant genoeg tijd om gas terug te nemen voor het geval de politie nog een meting probeert te doen. Omdat er geen sprake is van het opvangen van radiosignalen lijkt een eventueel verbod hiervan juridisch minder moeilijk.

De strijd tussen de overheid en de techneuten zal nog wel even doorgaan. De Wilde weet dat er al mensen zoeken naar technische oplossingen om onder het rekeningrijden uit te komen.