Digitale speeltjes voor op het bureau

Deze week is BitMagic begonnen, een online entertainmentbedrijf, dat spelletjes en interactieve spotprenten aanbiedt. Een gesprek met Francisco Van Jole en Erwin van der Zande, de hoofdredactie van BitMagic.

Internetjournalisten Francisco van Jole (39) en Erwin van der Zande (28) namen vorig jaar onverwachts ontslag bij de digitale uitgever Planet Internet. Samen met internetondernemer Michiel Frackers, die Planet Internet al een jaar eerder verliet, richtten ze met 12 miljoen investeringskapitaal het `online entertainment'-bedrijf BitMagic op. De ex-Planeteers wilden per se voor zichzelf beginnen ,,omdat een bestaand bedrijf het idee gemakkelijk had kunnen verzieken'', aldus Van Jole. ,,Vernieuwing komt voort uit start-up bedrijven.''

Internetgebruikers kunnen vanaf deze week elke dag gratis om 13.00 uur een BitMagic-aflevering met animaties, klikverhalen en spelletjes ontvangen. Een team van 20 redacteuren, animatoren en technici in Amsterdam en San Francisco maakt dagelijks korte cartoonachtige filmpjes en interactieve spotprenten over actuele gebeurtenissen, zoals het vredesakkoord tussen de NAVO en Milosevic. Om de uitzendingen te bekijken, moeten gebruikers een door BitMagic ontworpen player downloaden.

Wat is BitMagic?

Van Jole: ,,BitMagic is het speeltje op je desktop. Er is veel amusement op internet te vinden, maar het meeste is afgeleid van bestaande media. Toen internet opkwam, hoorde je steeds dat er een nieuwe beeldcultuur zou ontstaan. Dat is nog niet echt gebeurd. Wij willen proberen die beeldcultuur te ontwikkelen. Kun je een verhaal vertellen met beelden en animaties? Wat je nu aan bewegend beeld op internet ziet, lijkt erg op televisie.''

BitMagic lijkt toch ook heel erg op televisie?

Van der Zande: ,,We richten ons niet op televisiekijkers of radioluisteraars, maar op internetgebruikers. Ons referentiekader is internet zelf, de populaire cultuur die daar is ontstaan, zoals sciencefiction en spelletjes. Kijk maar eens waar de meeste homepages over gaan. Wij bieden meer flexibiliteit dan tv. We geven gebruikers elke dag iets om te kijken, iets om te doen en om mee te spelen. Click stories werken alleen als de gebruiker reageert. BitMagic-gebruikers krijgen elke week een nieuw spel en kunnen deelnemen aan een wereldwijde competitie.'' Van Jole: ,,De uitzendingen duren bewust maar twee minuten. Het is iets voor tussendoor. We willen liever dat mensen zich afvragen wat er morgen komt, dan dat ze na een half uur denken: `dit moet nu uit'.''

Waarom zouden mensen BitMagic willen, er is toch al heel veel op Internet?

Van Jole: ,,BitMagic is te vergelijken met het dingetje op je bureau dat er niet thuishoort, maar toch een belangrijke rol speelt omdat het afleiding biedt. Veel mensen brengen hun werkdag door achter de computer.'' Van der Zande: ,,En hebben te weinig lol op hun werk.'' Van Jole: ,,We willen dicht bij de gebruiker staan. Je haalt je e-mail op en tegelijkertijd komt BitMagic binnen. Daar kijk je dan even naar. Meer pretentie hebben we niet. We zijn meer een maatje, dan een meneer.''

BitMagic bevat erg veel reclame. Zal dat de gebruiker niet ergeren?

Van Jole: ,,Internet kan niet meer zonder commercie omdat het publiek veel te groot is. Ons streven is wel dat de commercials die we bieden net zo'n hoge amusementswaarde hebben als de redactionele inhoud. Ze zijn niet detonerend. Als je je voorkeuren opgeeft, krijg je advertenties die bij je passen. Als je opgeeft dat je van muziek houdt, krijg je meer informatie over muziek.

Dus als de Postbank een miljoen biedt maar geen hoge amusementswaarde heeft weigeren jullie hun advertentie te plaatsen?

Van Jole: ,,Als het echt om een erbarmelijk slechte advertentie zou gaan, zouden we die weigeren. Als gebruikers zich er echt aan zouden irriteren, schieten we er niets mee op.''

Een van de eerste animaties van BitMagic blijkt uiteindelijk reclame voor een bepaald product te zijn. Is dat niet misleidend?

Van Jole: ,,Het is geen reclame. In de reguliere media noem je dat een servicerubriek. Als een krant of een tijdschrift over iets nieuws schrijft, vermelden ze ook waar je het kunt kopen. Wij hebben ook de voor- en nadelen van het product op een rijtje gezet. Een van de spannende dingen aan internet is uitvinden hoe je mensen duidelijk kunt maken dat zoiets geen reclame is. Daar bestaan op internet nog geen conventies voor.''

Wat is het grootste verschil tussen internet en andere media?

Van Jole en Van der Zande: ,,De gebruikers.'' Van Jole: ,,Internetters zijn ontzettend kritisch.'' Van der Zande: ,,De gebruiker zit achter zijn computer met de hand op de muis. Hij is weg voordat je het weet.'' Van Jole: ,,Een website wordt veel sneller beoordeeld dan een tijdschrift. In 3 tot 5 seconden bepaalt de gebruiker of hij wegklikt. Als je entertainment op internet brengt moet je vrij snel op je doel af.'' Van der Zande: ,,Internet is het meest intieme medium.'' Van Jole: ,,Dat creëert een heel nieuw spanningsveld. Je zit in iemands computer. We willen de desktop niet overnemen. De software neemt niet het hele scherm in beslag, maar blijft op de achtergrond. Gebruikers kunnen de BitMagic-player naar eigen smaak aankleden.''

Wat wil het internetpubliek volgens jullie?

Van der Zande: ,,Gebruikers zijn heel belangrijk voor ons. We zijn geneigd het publiek te geven wat ze willen.'' Van Jole: ,,Internet zorgt voor een nieuw dilemma. We kunnen precies zien wat populair is en wat niet. Je bent gek als je dat niet laat meetellen. Je bent ook gek als je daar achteraan loopt. Als je alleen maar op de gebruikers reageert, ben je heel erg op de korte termijn bezig.'' Van der Zande: ,,We hebben wel afspraken gemaakt met externe medewerkers die animaties voor ons maken. Je mag jouw werk zoveel weken aanbieden. Dan kijken we naar de statistieken. Als het niet aanslaat is het jammer, maar dan gaat het er wel uit.''

www.bitmagic.com