Dasa gaat met Casa in vliegtuigbouw

Het Duitse vliegtuigbouwconcern Dasa richt samen met haar Spaanse branchegenoot Casa een nieuwe onderneming op. Dasa wil met Casa een leidende rol krijgen in de Europese vliegtuigindustrie.

De nauwe samenwerkingsplannen werden gisteren bekendgemaakt. In de nieuwe onderneming krijgt Dasa, het voormalige moederbedrijf van het inmiddels failliete Fokker, het voor het zeggen. Casa, dat nu nog volledig eigendom is van de Spaanse staat, kan rekenen op 11 à 13,5 procent van het aandelenkapitaal.

Volgens de Spaanse minister van Industrie, Josep Pique, kunnen ook andere vliegtuigbouwers toetreden tot de nieuwe onderneming. ,,Het is een overeenkomst die voor iedereen openstaat en het bevordert het Europese integratieproject. Alle landen die in deze sector iets te zeggen hebben, moeten bij elkaar blijven'', aldus minister Pique.

Hoewel Casa geen groot bedrijf is, was er toch veel belangstelling voor het Spaanse concern, vooral omdat Casa ook deel uitmaakt van het Europese vliegtuigbouwconsortium Airbus en het consortium Eurofighter. Zo waren naast het Duitse Dasa ook het Italiaanse Alenia, British Aerospace en het Franse Aerospatiale Matra zeer geïnteresseerd. Vorig jaar maakte de Spaanse regering bekend dat men Casa wilde privatiseren.

Volgens het Spaanse staatsbedrijf Sepi, waarin de belangen van andere staatsbedrijven zijn ondergebracht, is voor Dasa gekozen wegens de goede financiële en industriële vooruitzichten die de Duitsers kunnen bieden.

Met de gisteren aangekondigde samenwerking met Dasa zet Casa de eerste stap op het pad van privatisering. De Spaanse regering heeft aangekondigd dat er waarschijnlijk voor het einde van dit jaar een beursgang zal volgen. Hoeveel het bedrijf waard is, is niet publiekelijk bekend. Analisten schatten de waarde op 1,7 à 2,1 miljard gulden.

Dasa, deel van het DaimlerChrysler-concern, en Casa zijn geen onbekenden voor elkaar. Ze zitten samen met British Aerospace en Aerospatiale in het Europese vliegtuigbouwconsortium Airbus.

Voor Dasa wordt de samenwerking met Casa alom als een overwinning gezien. Via het Spaanse vliegtuigconcern lijkt Dasa een nieuwe manier te hebben gevonden om tot consolidatie van de Europese vliegtuigindustrie te komen.

Een eerdere poging daartoe van Dasa, via een samenwerkingsverband met British Aerospace, mislukte toen Bae ervoor koos om de defensietak van GEC Marconi te kopen. (DPA/AFP/ANP)