Waar zit de katalysator?

Geen product lijkt vergankelijker dan de auto en misschien vinden daarom de grote stapels autojaarboeken gretig aftrek bij kiosken en algemene boekhandels. Modellen volgen elkaar in hoog tempo op en aan slechts een enkeling is het voorbehouden het blik daadwerkelijk te verzamelen.

De rest moet zich tevreden stellen met een ruime keuze uit nieuwe en ook oude jaargangen (van twintig jaar geleden) die sommige uitgevers opnieuw uitgebracht hebben om nostalgische automobilisten en het groeiende leger liefhebbers van klassiekers nog eens te laten watertanden. Vergane modellen als de Triumph Dolomite (een snel karretje dat vaker in de garage stond dan op de weg) of de Citroën Ami (met die fraaie achteroverleunende achteruit) blijven tot de verbeelding spreken.

Een jaar auto's op cd-rom zetten lag voor de hand. De materie leent zich uitstekend voor de interactieve capaciteiten van de moderne computer en het is goedkoop om te doen. Motorprestaties, maten en gewichten haal je uit brochures (of van internet), foto's stellen de meeste constructeurs welwillend ter beschikking want het is toch mooie reclame. Een enkele fabrikant heeft ergens nog wel een filmpje liggen. Verhaaltje erbij over de geschiedenis van bepaalde types en het merk en klaar is kees. Voor de simpele verzamelaar is het misschien genoeg, voor de ware liefhebber schiet deze oppervlakkige aanpak, terug te vinden op AutoDisk '99, ernstig te kort.

De cd-rom voegt namelijk weinig toe aan wat hij (of zij) allang weet. De informatie bljft algemeen, een opsomming van enkele wapenfeiten en uitvoeringen met hier en daar een milde kwalificatie. Een klikje met de muis op `specificaties' levert een waslijst aan simpele brochuregegevens op over de gekozen auto in een miniscuul lettertje. De mogelijkheid te zoeken naar modellen in een bepaalde prijsklasse werkte niet naar behoren. Het verzoek stationwagons te zoeken in de prijsklasse van 35.000 tot 45.000 gulden voorzien van stuurbekrachtiging resulteerde tot drie keer toe in een verzameling peperdure automobielen vanaf 55.000 gulden.

Een groot bezwaar tegen de gegevensverzameling op de cd-rom is dat deze verouderd is. Sommige motoruitvoeringen zijn allang van de markt verdwenen, de prijzen zoals gewoonlijk allang weer verhoogd. Via internet kan de AutoDisk-bezitter de gegevens echter verversen. Een druk op de knop `update' op de internetsite van AutoDisk vervangt de `database' door een nieuwe, met meer recente gegevens, aldus de makers.

De cd-rom biedt verder de keuze een `fotoshow' te bekijken van het gevraagde model, met prentjes van exterieur en interieur van het vehikel, een mogelijkheid waarmee AutoDisk zich in positieve zin onderscheidt van zijn gedrukte concurrenten, die zich meestal beperken tot een enkele foto van het uiterlijk. Aardig is ook een rubriekje met statistische gegevens van de automobielindustrie (bijvoorbeeld verkochte exemplaren per merk). Jammer alleen dat de blokjes in sommige grafieken elkaar overlappen waardoor een ontwikkeling nauwelijks waar te nemen is. De mogelijkheid interactief de werking van een auto te onderzoeken is uiterst beperkt. Geschuif met de muis over een plaatje van een auto vertelt de gebruiker slechts waar in het motorcompartiment de airconditioning zit, waar de airbag is geplaatst of waar de katalysator onder de auto te vinden is. Dit is een van de weinige onderdelen die totaal interactief is, met gedetailleerde plaatjes, een gedegen gesproken uitleg en zelfs korte filmpjes.

Misschien is, afgezien van de inhoud, wel het grootste bezwaar tegen deze cd-rom het gebrek aan een optimale benutting van de mogelijkheden die het medium biedt. AutoDisk '99 is met drie tientjes (72 gulden in België!) net zo duur als de gedrukte jaarboeken, maar biedt nauwelijks meer. Dan liever een beetje verveeld bladeren in zo'n dikke pil en wegdromen bij een Ferrari, of een Alfa GTV.

AutoDisk '99, uitgegeven door A&A Autoadvies, prijs ƒ29,95