Heineken koopt Spaanse brouwer

Bierbrouwer Heineken heeft verreweg de grootste overname in zijn geschiedenis gedaan. De brouwer koopt voor 1,43 miljard gulden een belang van 88 procent in de Spaanse marktleider Cruzcampo. Daarmee krijgt Heineken een marktaandeel van 37 procent in Spanje, de derde biermarkt van Europa.

Heineken gaat Cruzcampo samenvoegen met zijn eigen Spaanse brouwerij, El Aguila, waarin het concern sinds 1986 een meerderheidsbelang heeft. De twee brouwerijen produceren samen jaarlijks 10 miljoen hectoliter. Spanje wordt in liters de grootste markt voor Heineken. In Nederland verkoopt Heineken 6,6 miljoen hectoliter bier, in Polen en Frankrijk 8 miljoen hectoliter.

,,De acquisitie past in de strategie om het distributiekanaal voor het Heineken-merk te vergroten en om een belangrijk marktaandeel te bereiken in de markten waar we actief zijn'', aldus het concern. De belangrijkste merken in Spanje worden Cruzcampo, Aguila-Amstel en Heineken.

Cruzcampo werd in maart te koop gezet door het Britse drankenconcern Diageo, ontstaan na een fusie van Guinness met GrandMet. Diageo is vooral actief in sterke drank en fast-food-restaurants en richt zich in het biersegment voortaan alleen op het speciaalbier Guinness Stout, dat grotendeels in licentie wordt gebrouwen door andere bedrijven. Guinness kocht Cruzcampo in 1990 voor 533 miljoen pond (1,8 miljard gulden), maar heeft in Spanje door de daling van de bierconsumptie (5 procent sinds 1990) en de rigide arbeidsmarkt nauwelijks kosten kunnen besparen.

Tot de andere gegadigden voor Cruzcampo behoorden het Deense Carlsberg, dat nog steeds een belang van ruim 10 procent in Cruzcampo heeft, en het Spaanse familiebedrijf Damm. Waarschijnlijk kon Carlsberg, dat zelf grote problemen heeft, niet meebieden met Heineken. De overname moet nog worden goedgekeurd door de Europese mededingingsautoriteit.

Cruzcampo, gevestigd in Sevilla, produceert 6 miljoen hectoliter in vijf brouwerijen en heeft 2.200 werknemers. De omzet in het boekjaar 1997-'98 was 984 miljoen gulden. El Aguila, met een hoofdkantoor in Madrid, produceert 4 miljoen hectoliter met 1.230 medewerkers. De omzet was 690 miljoen gulden in 1998. Heineken betaalt de overname uit eigen middelen en leningen in Spanje. De brouwer verwacht dat de overname al dit jaar zal bijdrage aan de winst per aandeel. De koers van het aandeel steeg vanochtend met 3,6 procent tot 52,70 euro.