Donkersloot

De brutale televisiemeiden Tatum Dagelet en Jennifer de Jong verven ook. Dit in navolging van Arnon Grunberg, Viola Holt, Sylvia Kristel en andere Bekende Nederlanders. ,,We schilderen uit het hart, niet om het geld'', zeggen ze giechelend op de opening van hun allereerste show bij Gallery Donkersloot in Amsterdam. Wat ze niet zeggen is dat ze dit doen om een in hun ogen irritant mechanisme aan de kaak te stellen: het gemak waarmee BN-ers wat verf op een doek smeren, de publiciteit die ze daarvoor automatisch krijgen, en het publiek dat hier met open ogen intrapt.

Tussen de geïnteresseerden die naar hun snel in elkaar geflanste meisjes-schilderijen maar toch vooral naar het duo zelf kwam kijken, bevonden zich het levende kunstwerk Fabiola, het voormalige soapsterretje Nova van Dijk, de stimulator Emile Ratelband en Kevin, een van de Backstreet Boys. Door de aanwezigheid van dit soort sterren, tezamen met de vele flitsende fotografen en cameraploegen, veranderde de schijnvertoning opeens in een `echte' opening. De actie van Tatum en Jennifer blijkt achteraf het doel voorbij te streven; aan hun sjagrijnige gezichten te zien lijken ze het slachtoffer te zijn geworden van hetzelfde mediacircus waar ze zo'n hekel aan hebben.

Gallery Donkersloot is dol op dit soort `happenings'. En je kunt veel over deze galerie zeggen, maar niet dat ze niet mediageniek zou zijn. Eerder was er een presentatie van het erotische tijdschrift voor intellectuelen Kendie (parodie op het pornoblaadje Candy), een dubbelexpositie van Ramses Shaffy en Herman Brood, de mayonaise en ketchup-schilderijen van Jurriaan van Hall, en de verzoeningstentoonstelling tijdens de jaarwisseling van Rob Scholte, Paul Blanca en Koos Dalstra.

De galerie die nu tweeëneenhalf jaar bestaat is ontstaan uit een behoefte van schilder Peter Donkersloot naar een podium voor zijn eigen werk. Samen met zijn vriend, fiscalist Willem van Roij en diens vrouw Carolien Herweijer is hij toen in dé winkelstraat van Nederland, de P.C. Hooftstraat, Gallery Donkersloot begonnen. Naast de wisselexposities hangen er altijd schilderijen van Peter Donkersloot zelf: koppen van beroemdheden als de Rolling Stones, Freud en Danny Blind die altijd leuk boven de bank staan.

Vooral Van Roij ziet de galerie graag als een kunstenaarshuis, een welkome huiskamer waar altijd te eten en te drinken is. Dit tot middernacht, waarmee het de eerste en enige galerie is die tot zo laat open is. Behalve het winkelend publiek, de nouveau riche, gokt Van Roij op de zakenman die met zijn vrouw of vriendin na afloop van een concert of diner even binnen wipt.

Omdat de drie oprichters los van de gevestigde kunstscene opereren, en daarmee los van de hiërarchie en het gekonkel onderling, vullen ze een bepaalde leegte op. Hun wilde, ordinaire doch onafhankelijke positie maakt bijvoorbeeld een expositie mogelijk als die van Scholte, Blanca en Dalstra.

Niet de conventie lijkt hun te interesseren maar de commercie des te meer: een bezoek aan de galerie geeft tevens gratis toegang tot het Holland Casino, waar het hele jaar door een deel van de expositie hangt in samenwerking met het Amsterdams Instituut voor Schilderkunst.

Of Tatum Dagelet en Jennifer de Jong hun verf-uitspattingen in goudkleurige, dikke lijsten hebben verkocht, is morgenavond voor een deel te zien in het televisieprogramma Tatum & Jennifer. Tijdens de opening van de tentoonstelling waar zij uiteraard opnames hebben gemaakt, kocht in ieder geval Emile Ratelband met veel bravour zes schilderijen. Kleine schilderijen, ƒ350,- per stuk, terwijl de grotere tussen de ƒ1250,- en ƒ2000,- variëren. Als de opbrengst voor een goed doel was bestemd, dan hadden ze ze zeker allemaal verkocht.

Tatum Dagelet en Jennifer de Jong. T/m 20 juni in Gallery Donkersloot, P.C. Hooftstraat 127, Amsterdam. Dagelijks: 9.00-24.00 u. Morgenavond, 12 juni op tv bij Veronica: Tatum & Jennifer, 19.55 u