Ahold groeit vooral in VS

De omzet van de Albert Heijn-supermarkten is het afgelopen kwartaal met 2,5 procent een stuk minder hard gegroeid dan die van de Ahold-dochters in de Verenigde Staten.

Albert Heijn, marktleider in Nederland, zag daarnaast zijn marktaandeel licht dalen. Belangrijkste reden is volgens Ahold dat de supermarktketen de eerste drie maanden van dit jaar geen grote prijsacties (de `1-2-3 weken') voerde.

De andere Nederlands Ahold-keten, C1000/Schuitema, boekte 7,3 procent meer omzet en won marktaandeel. Het bedrijfsresultaat in Nederland (inclusief onder meer Etos en Gall & Gall) steeg met 10 procent. Volgens Ahold was met name bij Albert Heijn het resultaat aanzienlijk hoger.

De 31,6 procent winststijging van detailhandelsconcern Ahold was het voorbije kwartaal voornamelijk te danken aan de Amerikaanse dochters, die meer dan de helft van de omzet genereren. De winst kwam uit op 175 miljoen euro (385 miljoen gulden).

De omzet nam toe met 27,2 procent tot 9,3 miljard euro (20,5 miljard gulden). Per aandeel steeg de winst met 12,3 procent, van 24 tot 27 eurocent (0,59 gulden). Ahold houdt vast aan de verwachting dat dat de winst per aandeel (exclusief valuta-effecten) dit jaar met 15 tot 20 procent toeneemt.

In de VS profiteerde Ahold van de overname, halverwege vorig jaar, van de winkelketen Giant. De omzet steeg er met 37 procent tot 6,1 miljard dollar (13 miljard gulden), het bedrijfsresultaat met 46 procent tot 267 miljoen dollar (565 miljoen gulden).

Zonder Giant zouden de omzet met 6,3 procent en het bedrijfsresultaat met 15 procent zijn gestegen.

De winststijging lag iets onder het gemiddelde dat analisten hadden voorspeld. De koers van Ahold op de Amsterdamse beurs daalde gisteren na bekendmaking van de cijfers bijna 2 procent tot 34,55 euro.

In Latijns Amerika verdubbelde de omzet tot 770 miljoen euro (1,7 miljard gulden) door acquisitie van het Argentijnse Disco en het Chileense Santa Isabel. In Brazilië drukte de devaluatie van de real de omzet in euro's. In lokale valuta steeg de omzet.

De omzet in Azië steeg tot 132 miljoen euro (290 miljoen gulden), waarbij het kwartaalverlies opliep van 10 miljoen euro vorig jaar tot 14 miljoen euro (31 miljoen gulden) nu.