P&G schrapt duizenden banen

Het Amerikaanse Procter & Gamble, producent van onder meer Pampers-luiers en Ariel-wasmiddel, gaat 15.000 banen schrappen en tien fabrieken sluiten. De reorganisatie kost 1,9 miljard dollar (4 miljard gulden) in de komende zes jaar. Dat heeft de Nederlander Durk Jager, topman van het concern, gisteren bekend gemaakt.

Het zwaartepunt van het banenverlies valt in Europa, dat samen met de regio's Afrika en het Midden-Oosten, voor 42 procent van de reductie moet zorgen. Vorig jaar is al de enige Nederlandse fabriek van P&G, in Leiden, gesloten. Daar werkten 94 mensen.

P&G, een van de belangrijkste concurrenten van het Nederlands-Britse Unilever, heeft bekende merken als Oil of Olay, Pringle en Vicks in zijn assortiment. Het bedrijf heeft nu nog ongeveer 110.000 medewerkers. In het laatste boekjaar (tot en met 30 juni 1998) behaalde het concern een omzet van 37 miljard dollar (78 miljard gulden) en een nettowinst van 3,8 miljard dollar (8 miljard gulden).

Het bedrijf, gevestigd in Cincinnati (Ohio), gaat de huidige vier geografisch georiënteerde divisies vervangen door zeven nieuwe mondiaal georganiseerde productdivisies. Het doel is de ontwikkeling en introductie van nieuwe producten te versnellen en te vereenvoudigen. P&G hoopt door de maatregelen met ingang van 2004 ongeveer 900 miljoen dollar (1,9 miljard gulden) per jaar te besparen. Jager, die 1 januari aantrad als CEO, heeft tot taak de groei van P&G te versnellen. ,,Het hervormen van onze organisatiestructuur, de manier van werken en de bedrijfscultuur zullen resulteren in meer innovatie, een hogere snelheid en toenemende groei'', aldus Jager gisteren. ,,We zijn een technologisch bedrijf. Onze kracht is innovatie.''

Procter & Gamble streeft naar een omzetgroei van 6 tot 8 procent per jaar en een winstgroei van 13 tot 15 procent per jaar. Van de omzetgroei moet 2 tot 3 procentpunten worden gerealiseerd door de bestaande producten, terwijl nieuwe producten, prijsaanpassingen en acquisities ieder voor 1 tot 2 procentpunten moeten bijdragen aan de groei.

Voor het huidige (vierde) kwartaal verwacht P&G ongeveer hetzelfde of iets minder volume (aantal verkochte producten) dan in dezelfde periode vorig jaar. Voor het volgende boekjaar rekent P&G op een omzetstijging van 4 tot 7 procent, terwijl de winst zal toenemen met zo'n 13 procent. Het aandeel P&G aan de effectenbeurs in New York daalde gisteren met 2,5 procent. Van de voorziening van 1,9 miljard dollar valt 1,5 miljard in het huidige en het komende boekjaar, de rest in de jaren daarna.

INTERVIEW JAGERpagina 21