KNIPPEN EN PLAKKEN

,,De technische drempel voor tv-montage is de afgelopen jaren sterk verlaagd. Eind jaren tachtig ontstond de computergestuurde `off-line montage', waardoor het bepalen van de juiste volgorde van de beelden op goedkopere systemen mogelijk werd. Nu kan ook het on-line monteren – het afwerken van beelden met special effects en grafische toevoegingen – door iedereen met een PC of Macintosh gedaan worden. Je zou kunnen zeggen dat er een democratisering plaatsvindt in de montagewereld; editors kunnen nu in principe vanuit hun eigen woning een bedrijf beginnen'', aldus René Brouwer.

René Brouwers firma, Brouwer Media, specialiseert zich voornamelijk in special effects en grafisch werk voor reclamefilmpjes, leaders en bedrijfsfilms. Volgens Brouwer zijn de effecten in tv-montage sterk aan mode onderhevig. ,,Zo had je een paar jaar geleden bijvoorbeeld `morphing', het haast onmerkbaar in elkaar laten overgaan van beelden. Na een muziekclip waarin Michael Jackson in een panter veranderde wilde iedereen dat ineens. Ik heb het zelf gebruikt in de reclame voor Pickwick IceTea waarin een theepot langzaam verandert in een koelkast.''

Brouwer waarschuwt echter voor een blindelings vertrouwen in de techniek. ,,Een gevleugelde uitdrukking is `We'll fix it in post' – we lossen het in de montage wel op. Terwijl je juist voor special effects zoveel mogelijk in onderling overleg tussen de verschillende disciplines moet voorbereiden. Je kan bijvoorbeeld iemand tegen een blauwe achtergrond filmen en het blauw later electronisch vervangen door een ander beeld, maar als je nog niet weet wat je er later achter wil zetten is dit vrijwel nooit de juiste oplossing.''

(Dit is de laatste aflevering van deze fotoserie.

Teksten Edo Dijksterhuis, foto's Harmen de Jong)