Jeanne d'Arc in een race-auto

Elk theater heeft tegenwoordig zijn (zomer)festival. De Stadsschouwburg in Eindhoven wijdt de eerste editie van In de Elzent, genoemd naar het stadsdeel, aan dans. Naast reprises biedt het festival zowaar twee premières.

Bij het Stadswandelpark verwelkomt violiste Brynn Albanese van het Residentie Orkest ons met De Lente uit Vivaldi's De Vier Jaargetijden. Zij is de gids in Thom Stuarts locatieproject Dans Galerie, een wandeling langs vijf `beelden', poëtische impressies van muziek, beweging en tekst rondom de decennia-oude kunstobjecten in het park.

In een roestbruine sculptuur ontwaakt het dito geschminkte lijf van Rinus Sprong uit een Butoh-achtige sereniteit. Choreograaf Thom Stuart zelf heeft zich tot zijn middel ingegraven. Zijn witte, wanhopig ronddraaiende romp drukt lijden uit. Saskia Krol, een maagdelijke, door de vijver wadende bruid, spreekt de toespraak uit van koningin Wilhelmina ter ere van de eerste radiografische verbinding. Marta Lopez Garcia en Andreas Leertouwer dansen in de verte een vooral symmetrisch en zittend duet in de beperkte ruimte van een prieelachtig beeld. Sprong en Stuart eindigen met een tedere en golvende verstrengeling, ingeklemd in het wuivende staal van het object Vlaggen. Dans Galerie is een mooie, verstilde kruising van verschillende kunstdisciplines en de natgeregende natuur van het park.

Dynamischer zijn de ontmoetingen in X Fragments van Suzy Blok, in de Stadsschouwburg. De X symboliseert de `crossroad' in het zuiden van de Verenigde Staten, waar Robert Johnson zijn ziel verkocht aan de duivel om de blues te kunnen spelen. In losse, doorgaans te lange fragmenten verbeeldt elke danser – op de klanken van de rauwe, slepende of swingende live muziek van Dolf Planteijdt en zijn aanstekelijke band Morzelpronk – een eigen verlangen. Ze zijn op zoek naar ruimte, moed of innerlijke stilte, ze willen vliegen of zingen. Simon Rowe is de enige die niet geholpen wordt door de anderen bij de vervulling van `zijn' wens, zijn expansiedrift loopt stuk op machogedrag op de vierkante meter. Vier danseressen belemmeren hem bovendien in zijn bewegingsvrijheid.

Hun wensen wordt logischer, soms erg letterlijk, vormgegeven. Bangebroek Gabriëlle Uetz, die dapper wil zijn, neemt plaats in een gestileerde race-auto en hangt de Jeanne d'Arc uit. Shila Anaraki fluistert in de microfoon wat zij verstaat onder gemoedsrust. Voordat zij aan haar benen wordt rondgezwierd, zegt Daniëlle Diets rijkelijk overbodig: ,,I fly''. Kwetsbaar zijn de keelklanken die Inge Buyls uitstoot vanaf de stalen muur achter op het toneel, terwijl de anderen haar bemoedigend toeneuriën.

In X Fragments, dat op alle niveaus zeer goed wordt uitgevoerd, doen de dominante theatrale acts het ritme van de voorstelling nogal eens haperen. Bovendien wordt de bij vlagen acrobatische dans soms murw geslagen door het snoeiharde geluidsvolume. Alleen aan het slot gaan de dansers op in een volledige eenheid, wanneer zij, in rode mantels, verdwijnen in de nu opengeklapte constructie, die als een hellepoort de sterke individuen in X Fragments opslokt.

Voorstellingen, Dans in de Elzent, Eindhoven Dans Galerie door De Dutch Don't Dance Division. Choreografie: Thom Stuart. Gezien: 5/6, Stadswandelpark. X Fragments door Blok & Steel. Choreografie: Suzy Blok. Gezien: 5/6, Stadsschouwburg. Herh. o.a. Amsterdam 9/7.

Inl.:(020) 638 45 05.