Houvast voor startende surfers

,,Als mensen gaan zoeken op internet, wil ik dat ze automatisch aan Startpagina denken'', zegt Durk Jan de Bruin. 100.000 Nederlandse internetgebruikers denken al elke dag aan Startpagina, een overzichtssite met duizenden handige links, als ze gaan surfen. Uit een meting van marktonderzoekbureau Multiscope blijkt dat de portal bijna vanuit het niets is opgeklommen tot de top 10 van best bezochte sites in Nederland. 22 procent van de 2,3 miljoen Nederlandse surfers bezoekt de site minstens één keer per maand.

Het succes van het nieuwe Nederlandse webportaal, dat in oktober nog maar door 15 mensen per dag werd bezocht, is opmerkelijk. Terwijl uitgevers en internetaanbieders miljoenen guldens investeren in personeel, computers en software om een aantrekkelijke site te maken die veel bezoekers trekt, heeft Startpagina oprichter Durk Jan de Bruin (36) nauwelijks iets gekost. De inhoud van de site wordt verzorgd door een team van ongeveer dertig vrijwilligers die allemaal een thema onder hun hoede hebben genomen. De overige kosten – ongeveer 1.000 gulden per maand voor hosten en dataverkeer – verdient De Bruin terug door kleine commissies op aankopen van doorklikkende bezoekers van Startpagina in online winkels.

De Bruin, die vier dagen per week als internetconsultant werkt bij het bedrijf HLM Triangle, kwam op het idee van Startpagina toen zijn vader een internetaansluiting nam. ,,De site van zijn provider gaf geen antwoord op vragen als `hoe kan ik snel een telefoonnummer opzoeken''', vertelt De Bruin. ,,Ik heb me ingeleefd in de beginnende computergebruiker die snel informatie wil opzoeken op internet.'' Het resultaat is een razendsnelle en overzichtelijk vormgegeven pagina met ongeveer 50 rubrieken. Op de openingspagina staan de sites waar 80 procent van de internetters volgens De Bruin naar op zoek is. Wie meer wil weten kan op de rubriekspagina's klikken. ,,We meten wat goed wordt bezocht. Sites die minder in trek zijn, gooien we van de eerste pagina af.''

Gebruikers kunnen ook zelf naar believen rubrieken die ze nooit gebruiken wegklikken en weer tevoorschijn roepen. Ook is er ruimte voor de eigen bookmarks. In tegenstelling tot andere portals vraagt Startpagina geen persoonsgegevens van gebruikers die een gepersonaliseerde pagina willen aanmaken. ,,Gegevens invullen, schrikt mensen af'', aldus De Bruin.

De Bruin wil het succes van Startpagina niet te gelde maken. Quitte spelen is genoeg, vindt hij. ,,De kracht van de site dat er geen banners en reclame opstaan. Dat wordt erg gewaardeerd.''

Ook om roem is het De Bruin niet te doen. Nergens op Startpagina is zijn naam te vinden. De Bruin beleeft het meeste plezier aan de virtuele organisatie achter Startpagina, die het opneemt tegen de portals van multinationals als World Online en Yahoo! ,,Internet is een piranha-economie. In netwerken nemen kleine gespecialiseerde organisaties het op tegen de grote vissen. We gaan niet zelf proberen een grote vis te worden.''

www.startpagina.nl