Dioxinen katalysator voor `biologische revolutie'

De één z'n vrees is de ander z'n vlees. Dioxinen, varkenspest en BSE maken de consument kritischer over het vlees op zijn bord. De producenten van biologisch vlees profiteren. ,,Het dioxineschandaal is een katalysator voor de biologische revolutie.''

Het biologisch-vleesverwerkingsbedrijf Biocomp uit Maasdam, dat in maart de deuren opende, viel vorige week met zijn neus in de boter. Het bedrijf zag de weekomzet vervijfvoudigen. Veel Belgische supermarkten zochten hun toevlucht tot vlees dat gegarandeerd dioxinevrij zou zijn. Biologisch vlees geldt als veilig omdat in biologische diervoeders alleen plantaardige vetten worden verwerkt.

Biocomp is een samenwerkingsverband tussen De Groene Weg, een keten van slagerijen die biologisch vlees verkopen, en Verba, een bedrijf dat vlees verpakt voor supermarkten. Biocomp is opgericht omdat De Groene Weg ook supermarktketens als Konmar, A&P, Hoogvliet en De Boer van biologisch vlees wil voorzien.

,,Los van de vleesschandalen neemt de belangstelling voor goede voeding toe'', constateert Peter de Ruijter, directeur van De Groene Weg en van Biocomp. ,,Het dioxineschandaal is een katalysator voor de biologische revolutie.'' Met `revolutie' bedoelt De Ruijter een verandering in het denken over voeding. De relatief hoge prijs van biologisch vlees is geen probleem meer, meent de Ruijter. Eerder verbaast de consument zich volgens hem over de irreëel lage prijzen van gewone vleesproducten.

Verba, dat ook op drie locaties niet-biologisch vlees verwerkt, profiteert via Biocomp graag van deze trend. Adjunct-directeur Th. Dongelmans: ,,Biologisch vlees zal zeker snel groeien, maar meer dan tien procent marktaandeel zit er niet in.''

De Ruijter signaleert dat de conventionele veeteelt en vleesproductie steeds meer ideeën uit de biologische bedrijfstak overnemen. Een voorbeeld daarvan is `traceability', ofwel de mate waarin van een stuk vlees de herkomst te achterhalen is. ,,Uiteindelijk moet van ieder stuk vlees tot in detail zijn te achterhalen waar het vandaan komt, van zaadje tot karbonaadje'', zegt Dongelmans.

De Ruijter wil in de toekomst op de verpakking van biovlees aangeven van welke boerderij het vlees afkomstig is. De consument moet vervolgens op Internet kunnen opzoeken door welke wei zijn biefstuk heeft gelopen.

,,Controle `tot op het bord' wordt door al het gerommel ook in de reguliere stroom steeds belangrijker'', zegt adjunct-directeur Dongelmans. ,,De consument moet ook op het gewone vlees kunnen vertrouwen.''

Wim Kok, Groene Weg-slager in Zeist, deed de afgelopen week eveneens goede zaken, hoewel een vervijfvoudiging van de omzet als bij Biocomp uitbleef. ,,Gelukkig'', zegt hij, ,,een dergelijke schaalvergroting kunnen wij niet aan.'' Kok ziet de populariteit van biologische producten liever structureel groeien. Dat dit zal gebeuren lijdt in zijn ogen geen twijfel: ,,Welk schandaal zich ook voordoet, wij ontspringen altijd de dans'', aldus Kok.