Wijnboeren luisteren niet naar consument

Wijnproducenten in traditionele wijnlanden als Frankrijk, Italië, Spanje en Duitsland luisteren te weinig naar wat de klanten willen. Daardoor is de concurrentie van wijn uit `nieuwe' gebieden als Australië, Zuid-Afrika, Chili en Californië sterk toegenomen. De verkoop van die nieuwe gebieden in Europa is vertienvoudigd tussen 1990 en 1997. Dat blijkt uit een studie naar de wijnmarkt van de Rabobank die gisteren werd gepresenteerd.

Ook wijnkenner Ailko Faber erkent dat wijnen uit nieuwe landen beter inspelen op de wens van de consument. Zij noemen hun wijn naar de druivensoort, bijvoorbeeld chardonnay of cabernet sauvignon, in plaats van naar het chateau of de streek waar de wijn vandaan komt. ,,Dat is voor de consument een stuk duidelijker'', zegt Faber. ,,Mensen willen op het etiket kunnen lezen wat voor wijn ze kopen.'' Ook de vraag naar `fruitige' wijnen wordt beter beantwoord door de creatieve wijnmakers uit Australië dan door de kleine Europese wijnboeren.

De markt voor wijn bedraagt ruim 200 miljard gulden per jaar. De productie en de handel zijn nog sterk gefragmenteerd. Zelfs de twee grootste wijnhuizen ter wereld, het Franse champagnehuis LVMH en het Amerikaanse E&J Gallo met een omzet van zo'n 3 miljard gulden, hebben ieder slechts 1,5 procent van de wereldmarkt in handen. Door die fragmentatie zijn er bijvoorbeeld nauwelijks sterke merken. ,,Wijn is een van de weinige agrarische sectoren die nog steeds worden gestuurd door het productenaanbod in plaats van door de vraag van consumenten'', stelt de Rabobank.

In Europa houdt starre wetgeving, die de belangen van kleine boeren beschermt, de benodigde herstructurering van de wijnsector tegen, vindt de Rabobank. Nog steeds produceert Europa een overschot aan goedkopere bulkwijn, terwijl juist de vraag naar betere en duurdere wijn toeneemt.

,,De productiemethoden veranderen langzaam'', zegt Faber. ,,Het is traditie. Frankrijk blijft Frankrijk. Maar in Zuid-Frankrijk, waar zonen van wijnboeren voor zichzelf beginnen, zie je een omslag. Die zonen zijn op stage geweest in Australië en passen die kennis toe.''

In Nederland is de consumptie van wijn de afgelopen dertig jaar meer dan verviervoudigd van 4 liter per hoofd van de bevolking in 1996 tot 17 liter in 1997. De consumptie steeg met de toename van de welvaart. Ook neemt de vraag naar rode kwaliteitswijn toe door het belang dat wordt gehecht aan een gezonde levensstijl. Twee glazen rode wijn per dag zouden het risico op hart- en vaatziekten verminderen.