Record vertragingen luchthavens Europa

De West-Europese luchthavens krijgen in het komende vakantieseizoen te maken met een recorddrukte en vertragingen. Dat voorspelt secretaris-generaal Karl-Heinz Neumeister van de Associatie van Europese luchtvaartmaatschappijen (AEA) in Brussel, die sombere cijfers over het eerste kwartaal heeft gepresenteerd.

Gemiddeld traden in de eerste drie maanden bij 28,3 procent van de vertrekkende vliegtuigen op vluchten binnen Europa vertragingen op van meer dan 15 minuten. Dat is een verdubbeling vergeleken met dezelfde periode vorig jaar en het slechtste kwartaalcijfer dat ooit is geregistreerd. Het nieuwe vliegveld Malpensa in Noord-Italië spande de kroon met 56,3 procent van de vluchten die te laat vertrokken en een gemiddelde vertraging van 47,8 minuten. Schiphol staat op de vierde plaats, met 32,2 procent vertraagde vluchten en een gemiddelde van 43,1 minuut.

Het intra-Europese luchtverkeer lijdt volgens de AEA het meest onder de drukte in het luchtruim, beperkingen bij de beschikbaarheid van start- en landingsbanen, bij de afhandeling van vluchten en het gebrek aan een echte Europese luchtverkeersleiding. In maart werd een record van 33,4 procent vertraagde vluchten geboekt.

De belangrijkste bottleneck is volgens de organisatie dat Europese luchtverkeersleidingen de drukte niet aankunnen. De herstructurering van het Franse en het Zwitserse luchtruim in februari zorgde voor grote vertragingen in de begeleiding.

Noord-Italië, Spanje en Griekenland hadden eveneens te lijden van moeilijkheden bij de luchtverkeersleiding. Daar kwam de extra drukte in het luchtruim als gevolg van de NAVO-acties in Joegoslavië bij, maar dat effect is volgens de AEA moeilijk te meten.

Wel is volgens de associatie de Kosovo-crisis een belangrijke oorzaak voor de lagere groei in het luchtverkeer in april. Die maand nam het passagiersvervoer door de lucht met 5,5 procent toe, tegen 8,4 procent in april 1998. Op de Noord-Atlantische routes was de stijging in het passagiersvervoer veel groter: 13,4 procent, terwijl de luchtlijnen naar Azië een stabiel beeld vertoonden.