Kabelconcern UPC steekt 220 miljoen in SBS Broadcasting

Kabelconcern UPC neemt voor 106 miljoen dollar (ruim 220 miljoen gulden) een belang van ten minste 13 procent in SBS Broadcasting, grootaandeelhouder van de Nederlandse zenders SBS 6 en Net 5. Dat is vanmorgen bekendgemaakt.

SBS Broadcasting en UPC (grootaandeelhouder van onder meer kabelexploitant A2000) willen samenwerken bij productie en distributie van conventionele tv- en radioprogramma's en Internetdiensten. Beide ondernemingen waren afgelopen jaar flink op het overnamepad. UPC, gevestigd in Amsterdam, heeft belangen in kabelnetwerken in tien Europese landen en Israel. Het aantal televisieabonnees van de kabeldochters van UPC bedroeg eind maart 3,4 miljoen. Vorige week deed de onderneming een bod op het Poolse kabelnet At Entertainment. UPC was ook in de race voor het Duitse kabelbedrijf Telecolumbus (1,7 miljoen aansluitingen), maar moest Deutsche Bank voor laten gaan. Behalve tv wil UPC zijn abonnees ook telefonie en Internet gaan aanbieden.

SBS Broadcasting is eigenaar van televisiestations in onder meer Nederland, België en Scandinavië. Het bedrijf werkt aan de overname van Central European Media Enterprises (CME) voor 615 miljoen dollar. Als dit lukt, ontstaat de grootste televisie- en radiomaatschappij van Europa, die met achttien zenders in dertien landen zo'n 150 miljoen televisiekijkers en radioluisteraars bedient. Mede als gevolg van de recente expansie hebben UPC en SBS veel overlappende belangen in Oost-Europa.

UPC-dochter UPCtv heeft eerder dit jaar de lancering aangekondigd van zeven nieuwe tv-zenders, waaronder de themakanalen Extreme Sports en Film1. UPC wil deze kanalen ook bij abonnees van andere kabelmaatschappijen in de huiskamer brengen. Volgens een woordvoerder zullen SBS en UPC samenwerken bij zowel ontwikkeling van nieuwe tv-zenders als de inkoop van programmarechten.

SBS, de Nederlandse tv-zender die in handen is van SBS Broadcasting, kondigde vorige maand aan nieuwsfragmenten ter beschikking te gaan stellen aan de Nederlandse tak van atHome, een bedrijf dat Internetdiensten aanbiedt via de kabel.

De samenwerking tussen SBS en UPC kan voor deze overeenkomst gevolgen hebben, omdat ook UPC een Internetdienst exploiteert, Chello Broadband. Een woordvoerder kon hierover vanmorgen niets zeggen, maar samenwerking tussen Chello Broadband en UPC lijkt haar ,,niet onlogisch''.

SBS en UPC lijden allebei verlies. UPC, dat zwaar investeert in (vernieuwing van) kabelnetwerken, verloor in het eerste kwartaal van dit jaar ruim 140 miljoen gulden op 149 miljoen gulden omzet. SBS boekte in dezelfde periode 25 procent omzetgroei tot 87 miljoen dollar en 15 miljoen dollar verlies.