KNIPPEN EN PLAKKEN

,,In een soap is het soms interessanter om een pratend persoon niet in beeld te brengen maar de stem te combineren met actiebeelden. Bij het maken van programma's voor kleine kinderen zoals Sesamstraat moet je daar heel voorzichtig mee zijn. Het is namelijk moeilijk voor hen te bevatten als het plaatje en de tekst niet direct bij elkaar passen. Als Pino praat moet Pino in beeld zijn en niet Tommy die naar Pino luistert.''

Volgens NOB video-editor Bert Zabel, die medeverantwoordelijk is voor de montage van onder andere Sesamstraat en Het Klokhuis, verschilt de montage van kinderprogramma's verder niet veel van die van volwassenenprogramma's. ,,De snelheid is soms misschien iets hoger. Kinderen zijn heel visueel ingesteld en zijn nog niet zo beïnvloed door andere dingen die ze hebben gezien, waardoor ze beelden sneller opnemen. Bovendien moet je rekening houden met een korte spanningsboog. De dramascènes in Sesamstraat duren 1 tot 2,5 minuut; als je in die korte tijd een afgerond verhaal wilt vertellen, moet je er meteen middenin zitten en dat vereist een redelijk tempo.''

Zijn taak bij Sesamstraat bestaat voornamelijk uit schakelen en monteren. Het schakelen houdt in dat de editor kiest wanneer er overgeschakeld moet worden van de ene camera naar de andere. In de montage worden de goedgekeurde beelden achter elkaar gezet. De dramascènes, waarvan er op een opnamedag 6 of 7 worden opgenomen, worden daarna samengevoegd met animaties en Nederlands ingesproken filmpjes van onder andere Bert en Ernie. Zabel: ,,Iedere aflevering bestaat voor de helft uit Amerikaans en voor de andere helft uit Nederlands materiaal. Het resultaat wordt ongeveer een jaar later uitgezonden.''

(Tekst Edo Dijksterhuis, Foto's Harmen de Jong)