Zeeman wil aantal winkels verdubbelen

Acht miljoen damesslipjes heeft Zeeman textielSupers in 1998 verkocht. Zes miljoen panty's. Zes miljoen duizend-dingen-doekjes. Vijf miljoen herensokken. De Zeeman Groep is er trots op. NB, staat er onderaan de sheet waarop de cijfers staan, er zijn 16 miljoen Nederlanders.

Met je eigen handen onderbroeken uit de bakken graaien, en slabbetjes en theedoeken. Het was ooit Jan Zeemans idee: basistextiel, goedkoper en beter dan bij ieder ander. En in een omgeving waar een blind paard geen kwaad kan. Hij had er enorm succes mee. In dertig jaar bouwde hij er een keten mee op van ruim 500 winkels, met een omzet van 560 miljoen gulden, in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk.

Zeemans opvolgers – Zeeman zelf is in maart weggegaan – willen het succes nog verder vergroten. Gisterochtend, bij hun eerste presentatie van de jaarcijfers, maakten ze hun strategie voor de komende zeven jaar bekend: elk jaar 50 tot 70 nieuwe filialen erbij. Een totale omvang van meer dan 1000 winkels in 2006, met een omzet van ruim een miljard gulden. En dat alles gefinancierd uit de cash flow. Geld van buiten heeft de Zeeman Groep niet nodig.

De nieuwe winkels komen vooral in de landen buiten Nederland. Daar is er nog veel ruimte voor de Zeemanformule, zei algemeen directeur Paul Schouwenaar. Concurrentie van soortgelijke winkelketens is er niet. Bovendien is de formule relatief ongevoelig voor de conjunctuur gebleken.

Of in de woorden van Jan Zeeman: ondergoed hebben mensen altijd nodig. ,,Ik breng weleens een leuk rokje of jurkje, met zo'n openvallende hals en leuk dessin'', zei hij eerder dit jaar in een afscheidsinterview met deze krant. ,,Maar ik ben gebleven wat ik was: een textielman.''

Zeeman is sinds maart geen familiebedrijf meer. Maar Zeemans opvolgers, bleek gisterochtend, waken er zorgvuldig voor dat er zo weinig mogelijk verandert aan de winkels en de organisatie erachter. Het bedrijf wil alleen wel naar meer intern en externe openheid streven, zei Schouwenaar. Jan Zeeman bestuurde zijn geesteskind als een ouderwetse pater familias.

Eenvoud, lage kosten, weinig hiërarchie, een sterke eigen inkoop en gerichtheid op Europa hebben de Zeeman Groep groot gemaakt en moeten de Zeeman Groep groot houden, zei Schouwenaar. In die visie wordt het management gesterkt door de ervaringen bij het Duitse bedrijf Wahler dat in 1996 werd overgenomen.

Wahler, met 60 vestigingen in het voormalige Oost-Duitsland en rond Frankfurt, zou eerst zijn eigen formule houden. Maar de winkels liepen niet. Pas toen ze waren omgebouwd tot Zeeman textielSupers begon de omzet weer te stijgen: 6 procent in 1998.

De omzet van de Zeeman Groep is vorig jaar met bijna 3,5 procent gestegen naar 585 miljoen gulden. Het resultaat steeg met 47 procent naar 42,2 miljoen gulden. Het netto-resultaat kwam uit op 20 miljoen gulden. Voor het lopende boekjaar verwacht de Zeeman Groep een duidelijke winststijging.