Privacy

Van elke Nederlander zijn 150 kenmerken bekend en te koop. Internet en e-mail zijn goudmijnen van digitale sporen. De ontwikkeling van de elektronische snelweg zal echter alleen slagen als gebruikers zeker weten dat ze greep houden op hun persoonlijke gegevens. Zo is het ontbreken van een veilig en betrouwbaar systeem voor elektronisch betalingsverkeer de belangrijkste reden waarom de handel via Internet maar niet van de grond komt.

MULDER: ,,Met wie communiceer je het best? Met degenen die het meeste van je weten. Dat is het dilemma van de privacykwestie. Ik moet mijn privacy kunnen bewaren als ik dat wil. Maar het opgeven van mijn privacy is het begin van communicatie. Belangrijk is de traceerbaarheid van gegevens. Wanneer, waar en hoe kan ik mijn eigen gegevens inzien?''

KENTIE: ,,Extreem privacygevoelig zijn de hardcore Internetters. Deze mensen die al op het net zaten voor de komst van het world wide web in 1994 – hanteren sterke codes, zoals e-mail binnen 24 uur beantwoorden. Per maand betreden miljoenen nieuwkomers, de newbies, Internet. Zij kennen die codes niet en gedragen zich eerder tegenovergesteld.''

VAN DUSSELDORP: ,,Inderdaad, niet iedereen maakt zich zorgen om digitale sporen. Men geeft met plezier persoonlijke informatie weg als er korting of iets anders voor in de plaats staat. Kijk maar naar het AH-pasje. Ik ben zelf betrokken bij TRUSTe, een Amerikaanse organisatie die een zegel verstrekt aan websites, zodat klanten informatie kunnen inzien over het beleid dat een site voert, wat er gebeurt met persoonlijke informatie. Keurmerken en intermediairs op Internet zullen vertrouwen bieden en risico's verzekeren. De Europese regelgeving op dit terrein is bovendien streng en verbiedt bedrijven misbruik te maken van gegevens. Mijn vertrouwen in bancaire instanties is groot. Ik ga er vanuit dat ze mijn persoonlijke informatie, ook die op een Internetpasje, goed beschermen.''