`Grote reorganisatie bij Procter'

Het Amerikaanse concern Procter & Gamble, producent van Pampers-luiers en Ariel-wasmiddel, kondigt volgende week een ingrijpende reorganisatie aan. De concurrent van het Nederlands-Britse Unilever schrapt duizenden banen en sluit een aantal fabrieken. Voor de kosten van de maatregelen wordt een voorziening getroffen van 2 tot 3 miljard dollar. Dat meldde The New York Times gisteren.

De Amerikaanse krant baseert zich op informatie van analisten en institutionele beleggers die met het bestuur hebben gesproken. De reorganisatie bij Procter zal vooral vestigingen buiten de Verenigde Staten treffen en moet leiden tot verbetering van de internationale concurrentiepositie. De in januari aangetreden topman Durk Jager, de enige Nederlander aan de top van een grote Amerikaanse onderneming, maakt woensdag de uitwerking bekend van de plannen die hij vorig jaar oktober al aankondigde. P&G gooit zijn vier zakelijke, geografisch ingedeelde divisies om tot zeven mondiale productdivisies. P&G hoopt zo sneller beslissingen te kunnen nemen. Een aantal nieuwe marktontwikkelingseenheden moeten die divisies ondersteunen bij het uitvoeren van de plaatselijke marktstrategie.

Net als de meeste concurrenten in de markt voor consumentengoederen, heeft Procter de afgelopen kwartalen last van een stagnerende groei. Ook staan, met name in de thuismarkt Verenigde Staten, de prijzen onder druk.

Een woordvoerder van het concern wilde niet ingaan op het verhaal. Volgende week woensdag maakt Procter details bekend voor de nieuwe organsatie-structuur, het 2005-initiatief.

Procter & Gamble heeft over de hele wereld honderden vestigingen met in totaal 110.000 werknemers. De jaaromzet beloopt bijna 40 miljard dollar (85 miljard gulden). Het leeuwendeel daarvan komt voor rekening van wasmiddelen en producten voor persoonlijke verzorging. Bekende merken Dash- en Vizirwasmiddelen, Pantène-shampoo en Oil of Olay-gezichtsverzorging.