Commercie

Op Internet kunnen consumenten relatief eenvoudig producenten worden. Denk bijvoorbeeld aan de levendige handel die is ontstaan in de verkoop van zelfgebrande cd's. Over tien jaar zullen particulieren via Internet bestaande bedrijven wegconcurreren. Niet alleen cd- en boekwinkels en computerzaken zullen de concurrentie voelen maar ook supermarkten, bloemenzaken, kleding- en cadeauwinkels.

GROEBEL: ,,De consument is op Internet ook permanent in staat prijsvergelijkingen te maken. Hij kan nu al de beste aanbieding van een vliegticket uitzoeken en straks ook van vele andere producten. Een ander voorbeeld is dat kopers op Internet coöperaties vormen, ze kunnen direct bestellen bij de groothandel of de producent en de tussenhandel uitschakelen. Nog een voorbeeld: men kan al boeken op bestelling laten drukken. Dat is straks niet alleen voorbehouden aan de boekensector, maar kan dan ook met media, muziek enzovoorts.''

VAN DUSSELDORP: ,,Ik voorspel de opkomst van Internetveilingen. Consumenten krijgen door Internet vooral meer macht. Consumenten kunnen openbaar klagen over slechte producten en diensten en samen actie ondernemen. Gebruikers van een product kunnen mogelijke nieuwe kopers waarschuwen voor verborgen gebreken, maar ze kunnen ook hun prettige ervaringen delen. Dit soort informatie verspreidt zich via Internet razendsnel. Het gevolg zal zijn dat bedrijven veel meer nadruk op goede dienstverlening en goede producten leggen.''

TEN KATE: ,,De consument kan in de toekomst ook producent worden van digitale producten die ook digitaal worden gedistribueerd. Het gaat dan om alles wat geschreven, getekend of in beeld of klank kan worden omgezet. Dat kost binnenkort vrijwel niets meer, waardoor de grenzen tussen producent en consumenten zullen vervagen. Er ontstaan vormen van ketenomkering: de consument is in staat precies te laten weten wat hij wil. Producenten kunnen consumenten tot op individueel niveau leren kennen met behulp van digitale databestanden, zoals klantenkaarten.''

VAN DUSSELDORP: ,,Daarnaast biedt Internet individuen inderdaad mogelijkheden om zelf zaakjes op te zetten. Voor zeer weinig geld kun je de hele wereld informeren over je aanbod. Voor gespecialiseerde producten en diensten is een grote marketingcampagne niet altijd nodig, geïnteresseerden vinden elkaar toch wel. Voor de afhandeling van orders en de verdere faciliteiten die nodig zijn – verzending, drukwerk, afhandeling e-mail etc. – komen steeds meer bedrijven in de markt, zodat je als individu inderdaad via een netwerk van diensten toch je eigen product aan kan bieden. Met als gevolg: veel meer individuele aanbieders.

,,Het grote probleem zit in herkenbaarheid en vertrouwen. Er is vertrouwen nodig tussen koper en verkoper. Als ik een mooi paar schoenen vind op een Mexicaanse website, trek ik dan mijn creditcard? Misschien wel, als mijn mede-Internetters het aanbevelen. Er komt ruimte voor nieuwe lokale intermediairs. Bedrijven die voor de gebruiker op zoek gaan naar goede deals en garantie bieden bij levering. De afwikkeling van betalingen via Internet moet eenvoudiger. Dat gaat binnenkort ook gebeuren. Met de ontwikkeling van smartcards zoals de chipper, in combinatie met mobiele telefonie en andere op Internet aangesloten apparaten, loopt Europa voorop.''