Bondend woedend over surseance bij scheepswerf YVC

De scheepsnieuwbouwwerf YVC IJsselwerf in Capelle heeft uitstel van betaling aangevraagd. De onderneming kampt met een gebrek aan orders door de malaise op de wereldmarkt, zo meldt de werf. Er werken 265 mensen op de vestigingen in Capelle en Groot-Ammers. FNV Bondgenoten is woest op de leiding. Volgens de vakbond is de aanvraag ,,in scene gezet'' om van de nieuwbouwactiviteiten af te komen, zo verkondigt vakbondsbestuurder W. Dijkhuizen.

Volgens de advocaat van YVC IJsselwerf, mr. G. Gispen, had de directie echter geen andere keus dan surseance aan te vragen. ,,De malaise op de wereldmarkt treft nu ook Nederland. We moesten het uitstel aanvragen om te voorkomen dat de verliezen verder op zouden lopen.'' De nieuwbouwwerf hikte al tegen een verlies van tussen de 4 à 5 miljoen gulden aan.

De bewindvoerder R. Stokman die de rechtbank gisteren heeft benoemd, krijgt onder meer te maken met een nog niet afgebouwd bevoorradingsschip van een Noorse opdrachtgever. Gispen laat weten dat het belangrijk is dat het schip wordt afgebouwd, want anders kan YVC een claim tegemoet zien van de Noren.

Vakbondsbestuurder Dijkhuizen zet veel vraagtekens bij de hele operatie. Vorige week verzekerde de top hem nog dat de werf het tot in oktober kon uitzingen. Dijkhuizen denkt om meerdere redenen dat er bij de aanvraag van surseance van betaling kwade opzet in het spel is. ,,Twee weken geleden werd de technologie-afdeling van YVC uit de werf gelicht en in een aparte bv geplaatst. Daardoor kan de holding YVC de kennis toch in huis houden.'' De vakbondsman vindt dat de moedermaatschappij geen moeite heeft gedaan om nieuwbouworders binnen te halen, ook niet met eventuele steun van het ministerie van Economische Zaken.

De dreigende ondergang van YVC heeft alles te maken met de overname van de scheepsreparatiewerf Wilton-Fijenoord enige tijd geleden, vermoedt Dijkhuizen. Meer dan een jaar hebben ondernemingsraden en vakbonden zich tegen deze overname verzet. De houdstermaatschappij YVC richt zich voornamelijk op de reparatie van schepen. Nieuwbouw ziet YVC niet meer zitten. Dijkhuizen denkt dat, als de malaise bij de scheepsnieuwbouw voorbij is, YVC weer in die markt zal stappen. Maar dan wordt er vooral gewerkt met casco's uit Roemenië, verwacht hij. Het aanvragen van uitstel van betaling heeft geen gevolgen voor de reparatiewerven YVC-Bolnes en Rotterdam United Shipyards in Schiedam. (ANP)