Oogstrelende gympen

Sportschoenen zijn tegenwoordig in twee typen te verdelen: de schoen die de sporter ondersteunt en de modegymp, het sluitstuk van de hedendaagse stedelijke outfit.

De mevrouw die zich afvraagt of de schoen die ze in haar hand heeft geschikt is om mee hard te lopen, heeft zich in de winkel vergist. Op zich is dat begrijpelijk. `Seventyfive' verkoopt uitsluitend sportschoenen. Maar dat maakt het nog niet tot een sportzaak. Integendeel, de roze-grijze Elle-gympen met klittenbandsluiting hadden de klant moeten waarschuwen. Of anders de suède slippers van Converse. Dit is geen sportwinkel, maar een modezaak. Hier kan men de sluitpost op de eigentijdse, stedelijke outfit aanschaffen, de sportschoen. Of die nu casual, robuust, trendy of ronduit bizar moet zijn. Van de twintiger die zo opzichtig mogelijk geschoeid wil rondstappen tot de veertiger op zoek naar beschaafd vormgegeven luchtkussentjes, Seventyfive wil een brede markt bedienen.

Sportschoenen, zegt Roel Hagen, een van de drie oprichters van de sinds twee maanden geopende winkel, zijn mode-item geworden. Nog niet zo lang geleden was het dragen van sportschoenen als dagelijkse stappers dé manier om jezelf als modieus onbenul te kijk te zetten. Bij clubs zag men er een reden in de toegang te weigeren. Gympen werden geassocieerd met pubers op opgevoerde brommertjes en luidruchtige Amerikanen in korte broeken. Maar in een paar jaar tijd heeft de sportschoen een revolutionaire ontwikkeling doorgemaakt. Modemerken als Prada, Gucci en Donna Karan brengen tegenwoordig een sportlijn uit. De betere gymp is nauwelijks meer als zodanig te herkennen.

Van al dat moois bereikt maar ongeveer een kwart Nederland. De dichtsbijzijnde plek voor wie echt een ruime keus in hippe sneakers wil, was tot voor kort Londen. Seventyfive wil daar een eind aan maken. Volgens Hagen is de Randstad wel degelijk geïnteresseerd in `sports', zoals hij de modegymp noemt. De drukte in de zaak op een dinsdagmiddag lijkt zijn mening te bevestigen.

Weinig mensen die, na een blik in de etalage, de verleiding kunnen weerstaan even binnen te stappen en de langs de wanden opgestelde Nikes Seismic, Lizards (de lekkerst lopende schoen van het moment) of Acupunctures te bekijken. Vooral de Merrel Moc, een suède instapschoentje, is gewild. In twintig minuten tijd gaan verscheidene paren over de toonbank.

Een deel van de cliëntèle is Engelssprekend en komt binnen op sportschoenen die in Nederland niet verkrijgbaar zijn. Maar ook het Amsterdamse publiek koopt er lustig op los. Alleen wanneer de keuze valt op een schoen van boven de ƒ250 wordt er een rondje gewandeld om `er nog even over na te denken'.

Seventyfive, Nieuwe Hoogstraat 24, Amsterdam, 020-6264611.

Ma 13-18u, di t/m za 10-18u.