KNIPPEN EN PLAKKEN

,,In principe moet elke editor ieder soort programma in elkaar kunnen zetten. Je ziet wel dat regisseurs vaak samen werken met dezelfde editor waardoor er een bepaald specialisme in genres ontstaat. In de montage van een spelshow is het bijvoorbeeld belangrijk dat er snel gewerkt wordt en dat de structuur in alle afleveringen hetzelfde is. Als je een documentaire monteert is het weer heel belangrijk dat je het programma inhoudelijk kunt beoordelen. Soms moet je vijftien uur beeldmateriaal terugbrengen naar drie kwartier en dan is het belangrijk dat je zorgvuldig kiest wat weg kan en wat er absoluut in moet blijven. Ondanks het inkrimpen moet het programma eigenlijk beter worden.''

Het post production-bedrijf United Valkieser van Arthur Valkieser levert per jaar 4500 tv-programma's af, variërend van shows voor Joop van den Ende tot kinderprogramma's van de VPRO. De werkwijze verschilt per genre.

,,Voor shows, nieuws- en actualiteitenprogramma's gebruiken we lineaire montage en voor drama en documentaire non-lineaire'', vertelt Valkieser. ,,Als je non-lineair monteert zet je de geselecteerde takes van video op de harddisk van een computer. Het voordeel is dat je de beelden dan onafhankelijk van elkaar kunt oproepen en je de vrijheid hebt om shots in welke volgorde dan ook te plaatsen. Bij de wat traditionelere lineaire montage speel je het ruwe materiaal af op de ene videorecorder en neemt een andere recorder de shots op die het uiteindelijke programma vormen. Lineair werkt sneller, maar non-lineair is goedkoper. In beide gevallen komt het erop aan dat stijl consistent is en het programma een goed ritme heeft.''