JOS VAN DEN BERG/ ARIE KLEIJN

Opvallend aan het Nederlandse affiche voor de komende Europese verkiezingen is dat het beeldmerk van het potlood met een knoop erin al vaker is gebruikt bij verkiezingscampagnes. Ook in het verkiezingsmateriaal van de gemeenteraad, de provincie en de Tweede Kamer was dit logo terug te vinden dat twee jaar geleden door het communicatiebureau Jos van den Berg/Arie Kleijn Communicatie in Den Haag is gecreëerd. Zij maakten voor alle verkiezingen één concept, een paraplu-campagne. Dit houdt in dat het beeldmerk en de televisiecommercial en de slogan `Vergeet niet te stemmen' vier keer zijn gebruikt, maar dan met andere specifieke gegevens. Voor het affiche voor de Europese verkiezingen zijn de bekende Europese vlag en sterren toegevoegd aan het beeldmerk. Het affiche is gemaakt in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken, in samenwerking met het voorlichtingsbureau Europees Parlement. De campagneleider bij het ministerie: ,,Destijds hebben vier verschillende bureaus campagnevoorstellen ingediend. Dit concept en beeldmerk zijn gekozen omdat ze voldeden aan het selectiecriterium van een neutrale uitstraling. De overheid heeft immers een strikt facilitaire rol. Om de kieswet onder de aandacht te brengen moest de campagne ook een herkenbaar logo hebben. En ook al brengen we tegenwoordig onze stem uit met computers, zo'n potlood doet nog steeds denken aan stemmen. En met knoop wordt natuurlijk de bekende `knoop in je zakdoek' bedoeld.''