KNIPPEN EN PLAKKEN

,,Net als in een speelfilm of tv-serie zet je bij de montage van een reclamefilmpje de beelden zo achter elkaar dat ze een verhaal vertellen. Voor een commercial doe je dat alleen in 30 seconden in plaats van een uur.'' Als mede-oprichter van post-production bedrijf AVP deed Henk Rek jarenlang ervaring op met het monteren van reclamefilmpjes voor onder andere Renault, de SNS bank en Côte d'Or. ,,Een klant komt naar ons toe met ongeveer een uur ruw materiaal op 16 of 35 mm film, dat wij overschrijven op videotape. Vervolgens maken wij in twee of drie dagen verschillende versies van de commercial. Het idee is er dan al. Er is een storyboard en wij moeten daar een invulling aan geven. De klant keurt die werkkopieën en kiest er één uit.''

De werkkopieën worden gemaakt met goedkope montagemachines zodat de editors tijd hebben om na te denken over de vorm van het filmpje zonder dat dit handenvol geld kost. ,,Met die werkkopieën wordt verder niets meer gedaan'', vertelt Rek. ,,Voor de uiteindelijke commercial gaan we weer terug naar het originele materiaal, dat we met hoogwaardige apparatuur monteren op uitzendkwaliteit. In een volgende ruimte worden special effects als animatie en 3D-effecten toegevoegd.''

AVP maakt niet alleen commercials voor tv maar ook voor de bioscoop. ,,Vaak zijn dat dezelfde filmpjes. Tv heeft echter een resolutie van 625 beeldlijnen, die veel lager is dan de 2000 beeldlijnen die nodig zijn om de filmversie scherp te vertonen. Veel bioscoopreclames zijn daarom onscherp. De techniek wordt wel beter. Er bestaan nu bijvoorbeeld machines waarmee je origineel materiaal kunt scannen naar 2000 lijnen.''

(Foto's Harmen de Jong)