Schoppen en rukken aan computer

Irritatie rond computerproblemen neemt ernstige vormen aan. Eén op de vier professionele gebruikers heeft z'n pc wel eens geschopt of rukt in een agressieve bui de kabels eruit om het weerspannige apparaat te bestraffen. Bijna driekwart van de pc-gebruikers scheldt zijn apparaat geregeld uit. Dat blijkt uit een Engels onderzoek, gesponsord door computerfabrikant Compaq. Uit vragen aan ongeveer 1.250 gebruikers blijkt dat meer dan de helft lijdt aan computerstress. In een kwart van de gevallen wordt de schuld aan de helpdesk gegeven. Die lossen de bovenliggende problemen wel op maar duiken volgens de onderzoekers niet dieper het systeem in om de moeilijkheden voorgoed de wereld uit te helpen. Uit het onderzoek blijkt eveneens dat de hoge irritatiefactor grote gevolgen heeft voor de productiviteit en het plezier in het werk. Gemiddeld kosten computerproblemen de ondernemingen ruim 80.000 gulden per persoon per jaar aan omzet. De onderzoekers gaan er vanuit dat de gemiddelde computergebruiker een uur per dag kwijt is aan het oplossen van problemen. (ANP)