KNIPPEN EN PLAKKEN

,,Netwerk bestaat uit drie of vier onderwerpen en die zijn vaak verschillend van aard. De montage van een nieuwsitem dat vooral actuele informatie bevat is veel ruwer dan die van een achtergrondstuk. Voor dat laatste heb je vaak ook meer tijd. Een actuele update over de situatie in Kosovo moet binnen de laatste drie uur voor de uitzending gemonteerd worden. Voor een achtergrondreportage heb je vaak de hele dag om te schaven.''

Johan Commu moet voor zijn werk als video-editor van Netwerk alle disciplines binnen het montagevak beheersen. Vooral reportages kunnen van sfeer variëren van kernachtige clips tot dramatische reconstructies. ,,Bij een nieuwsbericht moet je er simpelweg voor zorgen dat tekst en beeld redelijk parallel lopen. Als de commentaarstem vertelt dat huizen kapot zijn geschoten moet je dat ook zien. Bij een achtergrondverhaal gebruik je meer metaforische beelden. Daar kan je archiefbeelden voor gebruiken, maar vaak wordt er ook extra materiaal gedraaid. Je kunt bijvoorbeeld schimmen laten zien of iemand door het raam laten staren.''

,,Bij actualiteiten zijn de overgangen vaak harder'', vertelt Commu. ,,Het gaat vaak om een simpele cut waarbij het ene shot stopt en het volgende begint. In een verhaal waar je meer tijd voor hebt, kan je de overgang zachter maken door twee shots langzaam over elkaar heen te laten glijden. Je kunt ook muziek of gelezen tekst onder de beelden zetten. Algemene omgevingsgeluiden van brommers en auto's kan je langzaam wegdraaien als je overgaat naar een shot met stilte. Op die manier zijn de overgangen minder abrupt.''

(Foto's Harmen de Jong)