Toerist heeft één optie: omrijden

Omrijden. Dat is het adagium nu zowel de Mont Blanc-tunnel als de Tauerntunnel in Oostenrijk is afgesloten. Bovendien hebben de Zwitserse autoriteiten afgelopen weekeinde de tunnels van de Vue-des-Alpes afgesloten nadat uit tests was gebleken dat deze niet brandveilig waren.

Wie naar het zuiden van Oostenrijk wil rijden heeft de volgende opties: via Salzburg (rechtsom) of via Innsbruck (linksom) en dan zuidwaarts. Bezitters van personenauto's hebben geluk, want in de buurt van Tauern zijn lokale omleidingsroutes voorhanden. Deze routes zijn echter verboden voor auto's zwaarder dan 3,5 ton, auto's met aanhangwagen, bussen en vrachtwagens. Er rijdt ook een autotrein naar Zuid-Oostenrijk.

Wie via de Mont Blanc-tunnel naar Italië wil moet eveneens links- of rechtsom. Dat kost meer tijd: de wachttijd bij de resterende tunnels kan oplopen tot vier uur. Sinds de brand op 24 maart is de Mont Blanc-tunnel dicht, en dat duurt nog wel een jaar. De meeste mensen rijden nu via de Fréjus-tunnel, die zich bij Modane, over de weg 150 kilometer zuidelijker, door de Alpen boort. De route naar Modane is bereikbaar via de Franse autosnelwegen naar Chambéry. Daarna via de A43 het Maurienne-dal in, waar bewoners en vrachtautochauffeurs om het hardst klagen over de files. Om de ergste opstoppingen te bestrijden wordt begin juli een extra parkeerplaats (bij Ayton) geopend.

Een alternatief is de noordoostelijker gelegen tunnel van St. Bernhard of die van Seelisberg, Gotthard of San Bernardino in Zwitserland. Afhankelijk van het reisdoel kost dat tot een halve dag extra, plus een Zwitsers autowegvignet voor een jaar (56 gulden). De dit weekeinde gesloten Zwitserse tunnels van Vue-des-Alpes zijn gelukkig van minder strategisch belang voor toeristen.

Internetpagina's met relevante informatie zijn voor Frankrijk: www.equipement.gouv.fr (dan Accès Thématique Route, Bison Futé). Zwitserland: www.lust-auf.ch/4/pass.htm, en Oostenrijk: www.fahrschule.de/Auto/19990529.html