Roep om meer brandveiligheid in autotunnels

Een brand in de Oostenrijkse Tauerntunnel heeft in Europa de discussie doen oplaaien over de brandveiligheid van autotunnels. Na de brand, waarbij ten minste twee mensen om het leven kwamen en ten minste 49 gewond raakten, hebben de Zwitserse autoriteiten besloten de autotunnel bij Neuchâtel in het westen van Zwitserland te sluiten.

De Oostenrijkse kanselier Klima zei dit weekeinde dat de Europese regels voor de veiligheid van tunnels op de helling moeten. Daarbij gaat het om de ventilatie, vluchtwegen, de toelaatbaarheid van vrachtwagens met gevaarlijke stoffen en de vraag of er niet meer tunnels met dubbele buizen moeten komen. De meeste tunnels in het Alpengebied hebben één buis voor beide rijrichtingen. Dat geldt ook voor de Mont Blanc-tunnel in het Frans/Italiaanse Alpengebied, waar een brand in maart veertig mensen het leven kostte.

De brand in de zes kilometer lange Tauerntunnel ten zuiden van Salzburg ontstond zaterdagochtend rond vijf uur. Een vrachtwagen, geladen met verf, stond stil voor een rood stoplicht in de tunnel. Het verkeerslicht stond daar in verband met werkzaamheden. Twee voertuigen botsten achterop de vrachtwagen, die daarop vlam vatte. Giftige gassen vulden een deel van de tunnel. Op sommige plaatsen steeg de temperatuur tot boven de 1.000 graden. De brandweer kon de vuurzee moeilijk bereiken door de verkeerschaos.

Bij de brand bleken de meeste automobolisten de les van de Mont Blanc-tunnelramp te hebben geleerd: hollen en wegwezen. Sommigen namen wel de zorg hun auto eerst netjes op slot te doen, voordat deze geheel uitbrandde. Eén automobilist weigerde aanvankelijk zijn auto te verlaten omdat hij dacht daarin beter te kunnen overleven, hoewel zijn kinderen op de achterbank schreeuwden van angst. Een getuige zei later: ,,Voor sommigen leek de auto belangrijker dan de kinderen te zijn.''

In de Zwitserse Vue-des-Alpes-tunnel bij Neuchâtel, die na de brand in de Tauerntunnel is afgesloten, braken twee keer eerder kleine brandjes uit, die snel werden geblust. Testen op brandveiligheid daarna toonden echter aan dat in geval van brand slechts twee tot acht procent van de rookgassen weggezogen kan worden. Ook de Gotthard-tunnel in Zwitserland blijkt op sommige plaatsen onvoldoende afzuigcapaciteit te hebben.

OMRIJDEN: pagina 5