KNIPPEN EN PLAKKEN

,,Als je in de tien uur uitzending een item hebt over files en je krijgt om kwart voor tien een bericht van het ANP binnen dat de files met de helft zijn afgenomen, moet je die nieuwe informatie er natuurlijk nog snel in verwerken. Vanwege het tijdgebrek gebeurt het snijden van beeldmateriaal dan op de gok en dan kan er een niet-passend beeldje tussen zitten. Maar in 1 seconde schieten 25 plaatjes voorbij; slechts weinig kijkers thuis zien zo'n vuil beeldje.''

Als editor van SBS6 Nieuws en Hart van Nederland werkt editor Arnold Leenart vaak onder tijdsdruk. Nieuws moet zo actueel mogelijk zijn en de opnames worden vaak pas laat vrijgegeven voor montage. ,,Wij zijn soms zelfs nog tijdens de uitzending bezig met de montage. Het vervelendste op zo'n moment is technische tegenslag. Er kan vuil komen op de koppen van de recorder of de afspeel- en opnamerecorder lopen niet synchroon waardoor een las tussen twee scènes op de verkeerde plek komt.''

Hoewel een editor door zijn selectie en volgordekeuze van beelden de kwaliteit van een programma enorm kan beïnvloeden, blijft hij altijd afhankelijk van het door de cameraploegen geschoten materiaal. ,,Cameraploegen draaien zo selectief mogelijk. Maar soms is het filmmateriaal gewoon te beperkt omdat de kwaliteit van het beeld te slecht is of de shots niet genoeg met het onderwerp te maken hebben. Je kan dan proberen met archiefbeelden het onderwerp wat op te rekken. De eindredacteur kan ook beslissen dat een ander, nog niet gemonteerd onderwerp meer tijd krijgt toegewezen. Als ook dat niet lukt, is de uitzending gewoon korter dan gepland.''

Dit is de eerste aflevering van een serie over televisie-editors. Tekst: Edo Dijksterhuis, Foto Harmen de Jong.