Dutchtone groeit twee keer zo snel

Vier maanden na de start van Dutchtone in Nederland stelt het telecombedrijf zijn doelstellingen bij. Het aantal verwachte aansluitingen voor mobiele telefonie heeft de dochter van France Telecom verdubbeld tot 400.000 voor het einde van dit jaar.

Dat zei Jérome Rémy, bestuursvoorzitter van Dutchtone, gisteren bij een terugblik op de eerste vier maanden van het bedrijf.

Rémy kondigde aan dat binnen twee weken ,,een groot Nederlands detailhandelsconcern'' mede-aandeelhouder van Dutchtone zal worden. Na beurs bevestigde VendexKBB (V&D, Hema, Praxis) dat het in onderhandeling is met Dutchtone. ,,Dat is erg belangrijk voor ons omdat we ons zo verzekeren van een afzetkanaal voor onze producten'', aldus Rémy. De nieuwe aandeelhouder zal van de aandeelhouders France Telecom, Rabobank, ABN Amro en het Belgische Telinfo een evenredig aandeel kopen.

Dutchtone heeft een marktaandeel van ongeveer twee procent in de mobiele telefonie met 150.000 aansluitingen. Zeven van de tien klanten van Dutchtone hebben een pre-paid-telefoonkaart, de rest een abonnement. Het uiteindelijke doel van het bedrijf is volgens Rémy ,,na KPN de grootste aanbieder van mobiele telefonie te worden met een marktaandeel van ongeveer 14 procent.''

Ondanks de snellere groei van Dutchtone denkt Rémy dat het bedrijf niet eerder zwarte cijfers zal schrijven. In december voorspelde hij dat Dutchtone over vijf jaar winst voor het eerst winstgevend zal zijn. ,,Door de versnelde groei hebben we ook een grotere financieringsbehoefte. En dat zorgt ervoor dat het voordeel van het grotere aantal aansluitingen in de zin van winst en verlies weer ongedaan gemaakt wordt'', aldus Rémy.

Over twee of drie jaar wil Dutchtone een notering aan de Amsterdamse beurs aanvragen. ,,Maar France Telecom blijft met meer dan vijftig procent van de aandelen wel gewoon eigenaar'', aldus Rémy.

Dutchtone heeft tot nu toe ongeveer vijfhonderd aanvragen ontvangen voor nummerportabiliteit, het meenemen van een mobiel telefoonnummer van het ene naar het andere telecombedrijf. Commercieel directeur E. Huygen van Dutchtone noemt dit aantal `laag' en wijt dat aan de relatieve onbekendheid van de mogelijkheid tot nummerportabiliteit. De procedure verloopt vooralsnog ook verre van vlekkeloos. Klanten moeten vaak vele weken wachten voordat het nummer kan worden overgezet. ,,De snelheid van nummerportabiliteit verdient absoluut niet de schoonheidsprijs'', aldus Huygen.

De OPTA, het toezichthoudend orgaan voor de telecomsector heeft bepaald dat het overzetten van een nummer van het ene bedrijf naar het andere maximaal vijf dagen mag duren. Zo niet, dan legt OPTA het telefoonbedrijf dat de vertraging veroorzaakt een boete van duizend gulden per individueel geval op. Voorwaarde is echter wel dat er een klacht bij OPTA ingediend wordt. Dutchtone adviseert nieuwe klanten die problemen met de portabiliteit van hun nummer hebben om zelf die klacht in te dienen. ,,Wij hebben zelf nog geen klacht bij OPTA ingediend en dat zijn we ook niet van plan omdat ik het idee heb dat OPTA zelf bezig is met een onderzoek'', aldus Huygen.

De verkoopdirecteur hanteert dezelfde argumentatie voor het volgens Dutchtone veel te hoge interconnectie-tarief, dat KPN rekent voor de doorschakeling van een gesprek van het vaste net naar een mobiel nummer. Per minuut betaalt de beller daar 77 cent voor. ,,In Zweden is het interconnectie tarief vijftig procent lager dan in Nederland. Dat moet hier ook kunnen'', aldus bestuursvoorzitter Rémy. Deze week liet OPTA al weten het interconnectie-tarief van KPN veel te hoog te vinden.