Doris Baaten weer in musical

Vijf dagen kreeg Doris Baaten om haar rol in de musical `Blood Brothers' in te studeren. Daarmee staat ze nu in het Amsterdamse Carré, als vervangster van Angela Groothuizen die stemproblemen kreeg.

Enkele dagen voor Hemelvaart liep musicalster Doris Baaten `rustig te shoppen in de stad', toen haar mobiele telefoon ging. `Donderdag moet je in Carré spelen,' was de verontrustende boodschap. Joop van den Ende Theaterproducties wilde dat ze de hoofdrol in de musical Blood Brothers overnam van Angela Groothuizen. De tv-presentatrice moest worden geopereerd aan haar stembanden. Ze kon de rest van het seizoen niet meer spelen. Baaten had schrikbarend weinig tijd om de rol van `mevrouw Jonkers' in te studeren: vijf dagen.

Baaten: ,,Eerlijk gezegd was ik dit seizoen werkloos en ik wilde die rol vorig jaar al graag hebben, dus het kwam goed uit.Ik ben naar huis gegaan, ik heb me opgesloten met het script en de videoband en ik ben de tekst erin gaan stampen. Daarna heb ik een paar keer gerepeteerd met Danny de Munk en Frank Rigter die mijn zoons spelen, en ik heb één doorloop gedaan met de hele cast. Dat was op Hemelvaartsdag. Diezelfde avond moest ik op.''

Baaten is al de derde `mevrouw Jonkers' in de Nederlandse versie van Blood Brothers, een Noord-Engels klassendrama uit 1983 van Willy Russell. De eerste maanden werd de rol gespeeld door Joke Bruijs. Vanaf februari had zij echter tv-verplichtingen en ze droeg de rol over aan Groothuizen. Deze had vanaf het begin al stemproblemen, zodat Bruijs voor haar bleef invallen. Bruijs neemt nu nog steeds een paar avonden de rol voor haar rekening.

Baaten: ,,In die vijf repetitiedagen had ik niet eens tijd om de hele videoband te zien. De stukken waarin ik niet zat, heb ik doorgespoeld. Ik had dus geen idee hoe de musical er in zijn geheel uitzag. Ik speelde de eerste avond van scène naar scène. Tussen de coulissen lag mijn tekstboek, zodat ik snel even kon kijken wat ik in de volgende scène moest zeggen. Het was mentaal zwaar, maar het ging heel goed. Ik had de mensen echt wat te bieden.''

Baaten speelt in Blood Brothers een alleenstaande moeder die één van haar tweelingzoontjes na de geboorte afstaat aan een rijke dame, omdat ze zelf te arm is om ervoor te zorgen. De zoon die ze houdt (Danny de Munk) wordt een werkloze pillenjunk, de ander (Frank Rigter) wordt wethouder. Blood Brothers is een anti-draagmoedermusical, want de adoptie loopt flink uit de hand. Uiteindelijk schiet de junk de wethouder dood.

Baaten: ,,Ik denk dat mevrouw Jonkers een naïeve, bijgelovige vrouw is die haar ontsporende kinderen niet aankan. Ik vind haar drijfveren moeilijk te begrijpen. Als het ene zoontje nog klein is, loopt hij al agressief met een speelgoedpistool te zwaaien. Als het mijn kind was, had ik dat pistool allang afgepakt. Veel is te verklaren uit haar bijgeloof. De rijke dame maakt daarvan gebruik om haar onder druk te zetten.''

Baaten (1956) is pas laat aan haar musicalcarrière begonnen. In de jaren tachtig maakte ze cabareteske liedjesprogramma's, waaronder twee solo`s. Ze had echter het idee dat ze niet tot haar recht kwam als ze op het podium zichzelf speelde. Ze was niet zelfverzekerd genoeg. Na tien jaar kleinkunst deed ze begin jaren negentig auditie voor Les Misérables. Pas toen ze iemand anders speelde, kwamen haar ware krachten naar buiten. Naast musicals speelt Baaten soms ook in komedies. Ze speelde in Facelift van Guus Vleugel, en in Gidsen van Edward Montie.

Inmiddels heeft ze voor onzekerheid geen tijd meer. Baaten: ,,Toen op de eerste avond vooraf werd omgeroepen: `Vanavond wordt de rol van mevrouw Jonkers gespeeld door Doris Baaten', steeg er een applaus op uit de zaal. Dat waren collega's die speciaal die avond waren gekomen om mij te steunen. Ik heb wel vaker ingevallen bij musicals. Als dan mijn naam werd omgeroepen, viel er een ijzige stilte. Je hoorde het teleurgestelde publiek gewoon denken: `Dat hebben wij weer, de invaller in plaats van de ster.' Voor mij was dat een extra uitdaging om de zaal toch plat te krijgen, wat ook altijd lukte.'' Baaten heeft inderdaad vaak ingevallen. In de musical Les Misérables was zij de understudy van Simone Kleinsma; in My Fair Lady was ze de alternate van Vera Mann; en de rol van Evita nam ze over van Pia Douwes.

Baaten: ,,Je hebt bij musicals verschillende manieren van invallen. Als understudy studeer je een rol in, maar je kan alleen invallen als de ster ziek wordt. Dus als alles goed gaat, speel je nooit. Bij Sweeney Todd heb ik bijvoorbeeld nooit ingevallen, maar ik liep wel de hele dag met zo'n pieper op zak. Gelukkig speelde ik nog een andere rol in die productie. In My Fair lady was ik alternate. Dat is een stuk beter omdat je een paar vaste avonden per week krijgt. Evita was weer een ander verhaal. Na het eerste seizoen nam ik de titelrol over van Pia Douwes. Ik heb het hele tweede seizoen gespeeld en mijn naam stond ook op het affiche. Evita vindt ik nog steeds mijn mooiste, maar ook zwaarste rol.

Blijkbaar is Baaten goed genoeg om dragende rollen in de grote musicals te spelen, maar wordt ze bij de casting aanvankelijk toch over het hoofd gezien. Weet ze ook hoe dat komt? ,,Nee, niet echt. Er lopen gewoon te veel goede mensen rond die allemaal dezelfde rollen ambiëren. Verder casten ze bij Joop van den Ende graag een verrassende buitenstaander in musicals, iemand die je niet in zo'n productie zou verwachten. Ik ben echter een typische musicalartieste, dus niet verrassend genoeg.''

Blood Brothers, tournee t/m 26/6. Inl. 0900-300500.