`Alles skate mee. Van vuilnisman tot chirurg'

Skaten is mainstream geworden. Bedrijven springen erop in, de infrastructuur wordt aangepast en er zijn honderden toertochten.

Een recordaantal mensen bij de Friday Night Skate in Amsterdam, gisteravond. Achthonderd mensen in een sliert van zo'n vijfhonderd meter dwars door de stad. Jongens met fluorescerende hesjes zetten de kruispunten af voor meisjes in wielrenbroeken, jongens in baggy kleding en huisvaders met kinderen. ,,Alles skate mee. Van vuilnisman tot chirurg'', zegt organisator Misjel Egstorf.

Vier jaar geleden belde het sportmarketingbureau Consultants in Sports met de managers van het drankje Liptonice. De boodschap: skaten gaat het helemaal maken, daar moeten jullie inspringen, het past bij het imago van Liptonice. Imre van Leeuwen, organisator van Consultants in Sports: ,,Er waren toen nog voornamelijk agressive skaters. Zestienjarige jongens in wijde broeken. Maar de trend was duidelijk zichtbaar. Steeds meer ouderen, die skaten zien als een leuk tijdverdrijf dat goed is voor hun conditie.''

Liptonice zag er wel wat in. In de zomer van '97 werd het eerste gesponsorde skate-event georganiseerd in Den Haag. Er kwamen achthonderd mensen op af. Een jaar later trok de Liptonice Inline Challenge in Zandvoort al vierduizend mensen. ,,Toen hebben we besloten door te gaan met de sponsoring'', aldus Linda Berkel, manager bij Unilever. Dit jaar zijn er vier grote door Unilever betaalde skate-events. Het werkt, zegt Berkel. ,,Skaten heeft hetzelfde non-conformistische gevoel als Liptonice. Met Veronica is een contract gesloten voor tien gesponsorde televisieuitzendingen over skaten.''

Skaten is geen rage meer, skaten is mainstream geworden. Er zijn in Nederland naar schatting 1,5 miljoen skaters. Als de prognoses uitkomen groeit dat aantal binnen een jaar naar twee miljoen. ,,Iedereen springt erop in'', zegt Erik Tange, voorzitter van de Stichting Skate en betrokken bij de wekelijkse Friday Night Skate in Amsterdam. ,,Alle bedrijven willen ermee te maken hebben. Dextro Energy, Sportlife, Liptonice. Het is een kapitaalkrachtige doelgroep.''

Dat skaten het stadium van de trendy jochies allang voorbij is, blijkt ook uit het evenement Women on Wheels, gesponsord door het margarinemerk Sense. 2.400 vrouwen druk in de weer met fun- en fitness-skaten. ,,Echt alleen maar vrouwen. En een paar travestieten'', weet organisator Van Leeuwen. Het idee: van skaten – en van Sense, natuurlijk – val je af.

Het skaten begon in Amsterdam en breidde zich uit in de Randstad, zegt Van Leeuwen. ,,Nu volgen het noorden en het zuiden.'' Skaten past in ,,het tijdsbeeld'', volgens hem. ,,Verenigingen hebben het moeilijk. Mensen willen niet twee keer per week naar een club. Ze willen hun eigen schema bepalen. Dat past in de trend van individualisering.'' Een ander argument waarom skaten zo populair is: Nederlanders zijn schaatsers, dus iedereen kan skaten.

Skaten is ook een vervoermiddel geworden. ,,Het openbaar vervoer is vaak langzaam'', zegt Tange. ,,De gemeente Amsterdam heeft ons om advies gevraagd over het soort fietspaden dat skaters wensen.'' Amsterdam denkt na over een noord-zuid en een oost-west skatebaan. Utrecht heeft plannen om een fiets- en skatebaan aan te leggen naar Amsterdam, langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Het project kost tussen de veertig en honderd miljoen gulden. ,,Een goede skatebaan naar Amsterdam voorziet in een behoefte'', zegt Karel de Roy, beleidsmedewerker verkeer en vervoer in Utrecht.

Alles om skaten heen groeit. Hockey- en basketbalwedstrijden op skates, skatereizen naar het buitenland, rollerdisco's die weer populair worden, boekjes met tochten en Internetsites. Skaten is ook een bedrijfsuitje. Het ministerie van VROM, de ING-bank, Nissan en Mars lieten ,,de leukste volledig verzorgde dag'' organiseren door Skate Promotions Nederland.

Met de toegenomen populariteit lijkt er slechts een klein probleem: de veiligheid. Vorig jaar kwamen 9.200 skaters op de eerste hulp terecht. Slechts een procent van de ongelukken was een botsing, het merendeel komt met een gebroken pols of een kneuzing. Voor de wet zijn skaters voetgangers, en dus moeten ze op de stoep. Maar op de stoep ligt geen fijn asfalt. Dus gaan skaters op het fietspad of op straat. De politie tolereert dat, zoals ze ook de Friday Night Skate gedoogt. Veilig Verkeer Nederland (VVN) vindt het fietspad prima, maar de weg niet. De Friday Night Skaters hebben daar geen boodschap aan. Organisator Misjel: ,,Dat al het verkeer stopt, geeft een kick. Wij tegen de rest.''