NS sluiten loketten op alle stations

De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen de komende jaren op alle stations de loketten sluiten. Reizigers kunnen dan voor hun vervoerbewijzen alleen nog terecht bij kaartjesautomaten.

Op vijftig grotere stations komen servicebalies, waar reizigers met vragen terecht kunnen. Op de circa 190 andere stations kunnen reizigers aankloppen bij de NS-winkels (`Whizzls') of bij zogeheten informatiezuilen. Ook wil de NS op deze stations camera's installeren. De huidige kaartautomaten worden vervangen door twee nieuwe varianten: een automaat die heel veel soorten kaarten aankan (en ook abonnementen) en een automaat die als een soort snelkassa werkt en waar alleen de meestgevraagde kaartjes op dat station gekocht kunnen worden.

De plannen van de NS maken onderdeel uit van de toekomststrategie, die de naam `Bestemming: klant' heeft meegekregen. Deze strategie, die is gebaseerd op een groei van het aantal treinreizigers met 50 procent in 2010, is in de maanden maart en april met de 12.000 medewerkers van NS Reizigers besproken. De komende periode praat de NS-leiding met de vakbonden en de ondernemingsraad over de voorstellen. ,,Er is geen sprake van dat er in de organisatie of in de dienstverlening gesneden wordt. De voorstellen zijn er juist op gericht om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren'', aldus een NS-woordvoerder.

De reizigersvereniging Rover is het volstrekt oneens met de plannen om de kaartverkoop via loketten te beëindigen. De reizigersvereniging wil dat demissionair minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat), die in de loop van dit jaar met de NS een zogeheten `prestatiecontract' moet afsluiten, de NS de verplichting oplegt om in ieder geval op een aantal stations de loketverkoop voort te zetten.

Bij de NS reageert men verbaasd op de kritiek van Rover. ,,Wij gaan juist heel veel dingen doen waar Rover al heel lang om heeft gevraagd'', zegt de NS-woordvoerder. Door het personeel achter de loketten weg te halen, komt er meer personeel beschikbaar om reizigers op de perrons te informeren, maar ook om bijvoorbeeld koffers te dragen of mindervalide reizigers te helpen met in- en uitstappen. Om op onbemande stations reizigers toch een gevoel van sociale veiligheid te geven, wil de NS camerabewaking invoeren. Via de informatiezuilen moeten reizigers op elk moment van de dag met een NS-medewerker in contact kunnen komen. ,,Dat is een forse verbetering. Nu is op de kleine stations vaak alleen 's ochtends iemand achter het loket te vinden'', aldus de NS-woordvoerder.