Tol Franse tunnels met helft omhoog

De tol voor het vrachtverkeer over de weg via de Franse Alpentunnels wordt geleidelijk met vijftig procent verhoogd. Het doel is te komen tot een verdubbeling van het vrachtverkeer per spoor binnen tien jaar.

De Franse minister van transport, Jean-Claude Gayssot, heeft dit gisteren bekendgemaakt. Hij waarschuwde dat het vrachtvervoer op geen enkele manier de zondebok mag worden na de brand in de Mont-Blanc-tunnel, die 24 maart 41 doden eiste. Hij wil in goed overleg met de transportsector én in Europees verband komen tot een planning van alle noord-zuid-verkeer via de Alpen.

Hoe moeilijk dat is, moest hij toegeven, bleek de afgelopen maanden. Zodra de Mont Blanc-tunnel dicht was, heeft bijna al het Mont Blanc-vrachtverkeer zich verlegd naar de tunnel bij Fréjus. Oproepen om alternatieve routes te zoeken hebben vrijwel geen effect gesorteerd. Om de risico's daar in de hand te houden heeft men de snelheid in die tunnel beperkt en de onderlinge afstand tussen de (vracht)auto's vergroot.

Sindsdien staat men uren in de file. Om aan dat probleem op korte termijn het hoofd te bieden wordt een parkeerplaats ingericht langs de snelweg leidend naar de tunnel bij Fréjus. De overlast voor de omwonenden wordt zo veel mogelijk beperkt. De Mont Blanc-tunnel blijft nog wel een jaar dicht. Pas tegen 1 juli wordt het definitieve Franse-Italiaanse rapport over de oorzaken van de ramp verwacht. Dan kunnen ook pas de aanbevolen werkzaamheden gepland worden. Nu al denkt de Franse regering dat exploitatie van Alpentunnels door één maatschappij geboden is. De communicatiestoringen tussen Fransen en Italianen vóór en tijdens de ramp kostten in maart veel tijd en doelmatigheid.