Canada en VS leggen handelsgeschil bij

De Verenigde Staten en Canada hebben gisteren een schikking aangekondigd in een langdurig handelsgeschil over Amerikaanse toegang tot de Canadese markt voor advertenties in tijdschriften. Daarmee hebben de twee landen, die de grootste handelsrelatie ter wereld onderhouden, een dreigende handelsoorlog afgewend.

Amerikaanse bladen kunnen binnen drie jaar voor het eerst een deel van hun advertentieruimte (18 procent) verkopen aan Canadese adverteerders.

In ruil zien de VS ervan af vier miljard dollar aan Canadese exportproducten als hout, staal, textiel en plastic te weren.

Hoewel de waarde van de Canadese advertentiemarkt van gering belang is voor de VS, stond voor beide zijden een principekwestie op het spel. Canada wilde zich het recht voorbehouden zijn culturele industrie, waartoe het tijdschriften rekent, te beschermen tegen Amerikaanse overheersing. De VS wilde juist niet toegeven aan zogeheten `cultureel protectionisme', dat als voorbeeld kan dienen voor andere handelspartners die Amerikaanse amusementsgiganten willen weren.

Aanleiding van het conflict was een wetsvoorstel van de Canadese minister van Cultuur, Sheila Copps, dat Canadese bedrijven zou verbieden te adverteren in Canadese edities van Amerikaanse tijdschriften.

Dergelijke edities, split-run magazines genoemd, vormen voor Amerikaanse uitgevers een goedkope bijverdienste in Canada. Ze hebben doorgaans weinig Canadese redactionele inhoud, maar kapen met hun lage advertentietarieven wel inkomsten weg voor Canadese bladen.