Ziek door `humanitaire hulp'

Tweehonderd vluchtelingen uit Kosovo liggen sinds zondag met voedselvergiftiging in een ziekenhuis in Albanië, nadat ze Oekraïense salami hadden gegeten waarvan de datum van uiterste houdbaarheid al elf jaar geleden was verstreken.

Dat heeft een radiostation van de Kosovaren gemeld. Het radiostation citeerde een Albanese arts die zei dat voedselvergiftiging door het eten van voedsel dat als humanitaire hulp in de kampen wordt uitgedeeld, steeds vaker voorkomt en inmiddels `heel gewoon' is geworden.

Vooral ingeblikt voedsel blijkt riskant te zijn. In de kampen zijn veel als humanitaire hulp verstrekte ingeblikte voedselwaren niet uitgedeeld omdat de blikken roestten, omdat houdbaarheidsdata niet waren vermeld of al lang waren verstreken of omdat de kwaliteit te wensen overliet.

De Albanese regering, aldus de geciteerde arts, heeft alleen belangstelling voor de kwantiteit van de humanitaire hulp, en niet voor de kwaliteit.

(Reuters)