Schiphol verbouwt in piek

Schiphols langdurige verbouwing gaat tijdens de zomerdrukte door. De luchthaven verwacht minder problemen dan vorig jaar.

Bezoekers van Schiphol ondervinden al ongeveer een jaar hinder van de omvangrijke bouwwerkzaamheden op de luchthaven. Houten schotten geven aan waar gewerkt wordt, plafondplaten zijn verwijderd en veel passagiers moeten per bus naar hun vliegtuig op het platform.

Schiphol investeert bijna 3 miljard gulden in uitbreiding van de pieren, een nieuwe centrale lounge en het opknappen van de vertrekhallen. Vorige zomer leidde dat tot hectische taferelen op de drukste dagen. Belangrijkste oorzaken waren de tijdelijke sluiting van vertrekhal 1 en het gedeeltelijk uitvallen van de omvangrijke D-pier.

Komende zomer verwacht de luchthaven minder problemen, zegt een woordvoerster. ,,Het voordeel is dat de mensen nu niet meer veel hoeven om te lopen. Ze merken de bouwactiviteiten vooral door de schotten waar ze tussendoor gaan.''

De maanden juli tot en met september zijn voor Schiphol de drukste periode van het jaar. Dan verwerkt de luchthaven 30 procent van het jaartotaal aan passagiers. Na de ervaringen van vorig jaar zal Schiphol er vooral voor zorgen dat de capaciteit bij de paspoortcontroles maximaal benut kan worden. Daar doen zich bij grote toeloop van passagiers snel problemen voor.

Gunstig is dat diverse werkzaamheden de komende tijd worden afgerond. Zo zal de entree van de D-pier, waar vooral vluchten met Europese bestemmingen vertrekken, in de loop van deze maand gereed zijn. Dat betekent onder andere een betere verbinding met liften en roltrappen tussen de twee verdiepingen. Bovendien wordt het eerste deel van de D-pier (de `steel') driemaal zo breed. Tussen de twee uitlopers van de D-pier komt een nieuw winkelcentrum. De verbouwing van de pier moet in november klaar zijn.

De D-pier is een gecompliceerd geheel, omdat daar een gescheiden behandeling van Schengen- en niet-Schengenpassagiers plaatsvindt. Passagiers kunnen binnen de landen van het Schengen-verdrag reizen zonder hun paspoort te tonen. Het gaat daarbij naast Nederland om België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Portugal, Italië, Oostenrijk en, mogelijk over enige tijd, Griekenland.

Het paradepaardje van de vernieuwing van Schiphol is de nieuwe centrale lounge. Het huidige centrale winkelcentrum wordt met 10.000 vierkante meter uitgebreid. De grote glazen wand geeft uitzicht op het platform. Het nieuwe hart van de luchthaven moet in april 2000 klaar zijn. Dan is ook het oude winkelcentrum helemaal gerenoveerd. Aan de andere kant van de D-pier begint daarna de bouw van een nieuwe lounge, uitsluitend bestemd voor passagiers naar Schengen-landen.

Overigens is de kans groot dat voor passagiers die binnen de Europese Unie reizen op 1 juli een einde komt aan het belastingvrij winkelen. Het besluit hiertoe is ondanks protesten nog niet teruggedraaid.

De uitbreidingen waar Schiphol nu aan bouwt moeten de luchthaven de ruimte geven tot 2003. In dat jaar, waarin de vijfde baan in gebruik wordt genomen, mag Schiphol 44 miljoen passagiers ontvangen. Of Schiphol daarna mag doorgroeien is onderwerp van politiek beraad.

Door het aanbouwen van een vleugel aan de huidige B-pier komen er tien gates bij. Ook deze operatie moet in april volgend jaar zijn afgerond. Aan de kop van E-pier komen vier nieuwe plaatsen voor grote passagiersvliegtuigen.

Nog op de tekentafel liggen plannen voor een terminal aan de andere kant van de autosnelweg A4. De aan- en afvoer van passagiers tussen deze nieuwe terminal en het hoofdgebouw gaat per bus. Een besluit over de bouw ervan is afhankelijk van de ontwikkeling van het luchtverkeer. (ANP)