Watertanden in LA

Videospelletjes zijn inmiddels zo populair dat de industrie er omheen nu bijna zo omvangrijk is als die rond muziek en films. Het spel The Legend of Zelda: Ocarina of Time behaalde vorige Kerst in Amerika een grotere omzet dan de best bezochte film, A Bug's Life van Disney.

Vorige week vond in Los Angeles de halfjaarlijkse `Electronic Entertainment Expo' (E3) plaats, de grootste spellenbeurs ter wereld. Hier presenteren bedrijven hun nieuwste titels aan elkaar en de internationale media. Net als de markt zelf is de vakbeurs uitgegroeid tot een megaspektakel, waar schaamteloos met geld wordt gesmeten. De beurs strekte zich deze keer al uit over drie enorme hallen. Het was opvallend dat de spellen voor standaard pc's aan de ene kant en die voor spelcomputers PlayStation, Nintendo 64 en Game Boy aan de andere, zich afzonderlijk presenteerden.

De makers van pc-spellen richten hun titels op een ouder publiek. Dat was ook te merken aan de vele rondborstige modellen die de games (veelal first person shooters, waarin jij de knokkende hoofdpersoon bedient en bent) aan de man brachten. De meest opvallende spellen waren Team Fortress 2, van de makers van Half-Life (waarin je via een microfoontje met je teamgenoten kunt overleggen) en natuurlijk Quake III, de nieuwste versie van de omstreden schietklassieker.

Sony presenteerde weer vooral vervolgen op succesvolle titels. Het rollenspel Final Fantasy VIII borduurt voort op het succes van nummer zeven en van het succesvolle futuristische antizwaartekracht-racespel WipeOut verscheen het derde deel. Ape Escape, een driedimensionaal actieavontuur, is wel een nieuwe titel. De echte fans kijken echter uit naar PlayStation 2, de onlangs aangekondige opvolger voor de spelcomputer PlayStation, waarop - slim van Sony - ook de spelletjes voor de huidige versie draaien.

De E3 bood een uitstekende gelegenheid om kennis te maken met de Dreamcast, Sega's razendsnelle 128-bit spelmachine, die al uit is in Japan, maar pas eind dit jaar in Europa op de markt komt. Het nieuwe platform oogde veelbelovend. Vechtspellen als Soul Calibur en Powerstone doen de arcade-freaks nu al watertanden, en het zombiefestijn House of the Dead 2 levert griezelactie van het hoogste niveau.

Maar Nintendo stal de show. Terwijl PlayStation duidelijk over zijn hoogtepunt heen is, groeit het aantal kwaliteitstitels van Nintendo nog steeds. Hoogtepunten zijn Donkey Kong 64 voor de kinderen (weer een flinke stap vooruit ten opzichte van Banjo-Kazooie), Perfect Dark voor de tieners (waarin je personages kunt creëren door bijvoorbeeld je eigen gezicht in het spel te brengen), en Star Wars Racer (het onvermijdelijke, maar lang niet slechte spel van de film) voor de geeks.

Nog een opmerkelijk gegeven uit de Nintendo-hoek: van de kleuren-Game Boy worden momenteel zo'n 100.000 exemplaren per week verkocht, en dat in de doorgaans lauwe lentetijd. Van dergelijke aantallen Dreamcast-machines durft Sega zelfs voor het kerstseizoen niet te dromen. En Pokémon, het spel waarmee je schattige monstertjes moet opvoeden en uitwisselen, begint een fenomeen te worden. Beide titels komen voort uit een strip- en tekenfilmserie. Er is ook al een speelfilm en kort gelden verscheen Pokémon Snap, een spel waarmee je ook foto's van je monstertjes kunt maken en bij de Amerikaanse videoketen Blockbuster laten uitprinten.

Waar echt iedereen het in Los Angeles over had, was de Dolphin, de nieuwe, op cd-rom gebaseerde spelcomputer die Nintendo samen met o.a. Panasonic en IBM ontwikkelt. Hij wordt nog krachtiger dan de Dreamcast en zal, dankzij de innovatieve software van Nintendo en bondgenoot Rare een machine worden om rekening mee te houden.

(www.e3expo.com)