Quarantaine maakt Allesfresser overbodig

Het versnipperen van eekhoorns heeft de KLM het mikpunt gemaakt van wereldwijde protesten. De luchtvaartmaatschappij gaat in de tegenaanval. Het moet allemaal beter.

,,Het is een beetje saaie boel hier'', zucht KLM-woordvoerder H. Baars aan het einde van de rondleiding door het Dierenhotel op Schiphol. De loods, waar dieren worden ondergebracht in afwachting van verder luchtvervoer, is bijna leeg nu KLM Cargo na veelbesproken incidenten rond recente dierentransporten het vervoer van reptielen, vogels, amfibieën en knaagdieren heeft opgeschort.

In de centrale hal staat slechts een pallet vol kartonnen dozen gevuld met duizenden eendagskuikens. Er hangt een groot schilderij waarop een lachende ijsbeer via een lopende band een vliegtuig inglijdt. En naast het lege hok voor parrots and related birds zitten drie poezen die allemaal een hartelijke knuffel krijgen van de voorlichter. ,,Je ziet, het is hier prima geregeld. Niks tochtige loods, zoals ik in een krant las'', zegt Baars.

Een voor een werden hier vorige maand door KLM-medewerkers 440 grondeekhoorns in een hakselmachine of versnipperaar gestopt. Ze verdwenen in de gele Allesfresser (krachtstroom 380 volt) omdat de gezondheidsverklaring ontbrak. Niemand wist zich nog raad met de dieren, die door gebrekkige verpakking en geen voedsel begonnen waren elkaar op te eten.

Het ,,euthanaseren'' van de knaagdieren moet een gruwelijk spektakel zijn geweest, vertelt D. van Gennep van de stichting AAP, het opvangcentrum in Almere waar een aantal ontsnapte eekhoorns in quarantaine nog zitten bij te komen. ,,Die hakselaar is misschien geschikt voor het vernietigen van eendagskuikens, zachte breekbare diertjes die er snel doorheen floepen. Maar eekhoorns kruipen eruit. Ze worden aan hun pootjes erin getrokken en wervel-voor-wervel gesloopt.''

Het incident bleef niet onopgemerkt. Wereldwijd werd de KLM bedolven onder negatieve publiciteit. De Telegraaf stelde de gebeurtenissen op één lijn met de Bijlmerramp. In New York werden door actievoerders foto's van KLM-personeelsleden in het openbaar door de versnipperaar gehaald. KLM-medewerkers zijn de afgelopen weken bedreigd en de luchtvaartmaatschappij is bestookt met woedende brieven.

Terwijl – een enkele miereneter of wat krabben uitgezonderd – er haast nooit iets misgaat met dieren die de KLM vervoert. De luchtvaartmaatschappij was voor haar vervoer juist onderscheiden door de Animal Transportation Association (AATA), vertelde KLM-woordvoerder D. Istha vorige maand. Terwijl de AATA volgens hem op de hoogte was van het ekhoornincident. Bij de AATA spreken ze dat overigens tegen. De KLM kreeg vorige maand een prijs voor het vervoer van paarden.

,,De mededeling van Istha berustte op een misverstand'', zegt de vice-president van KLM Cargo J. Ancher nu. Toch verzekert ook hij dat de KLM ,,uitermate zorgzaam'' is voor dieren. ,,We worden permanent gecontroleerd en toch is er in de afgelopen drie jaar maar negentien keer een proces-verbaal opgemaakt. Op een totaal van 64.000 dierentransporten.''

Een slordige zeventig miljoen gulden bedraagt de jaarlijkse omzet van de KLM met dierenvervoer. Dat geld wordt voornamelijk verdiend met paarden (zesduizend per jaar) en met de veertig miljoen eendagskuikens die naar landen in Afrika en het Midden-Oosten gaan. Maar ook het vervoer van meer exotische dieren brengt geld in het laatje en juist in die sector zijn er voortdurend incidenten, zeggen dierenbeschermers.

,,Terwijl een maatschappij met de goede infrastructuur die de KLM heeft het vervoer uitstekend moet kunnen uitvoeren'', zegt W. Luiijf, voormalig AID-controleur en nu namens de Fast Forward Foundation belast met de aanpak van illegale handel in bedreigde dieren. ,,De KLM heeft altijd smoesjes. Dan zeggen ze weer dat ze niet wisten wat er in de kisten zat, maar als dat waar is kun je via de KLM zo kilo's semtex smokkelen. Het verbaast mij al tien jaar dat ze het niet fatsoenlijk kunnen regelen. Blijkbaar heeft goed vervoer geen prioriteit.''

De Dierenbescherming en mensen als Luiijf en Van Gennep staan te trappelen om met de KLM afspraken te maken om het vervoer en de opvang van dieren te verbeteren. En ze zullen op hun wenken worden bediend, verzekert Ancher. De KLM wil met dierenbeschermers werken aan een protocol, afspraken om incidenten in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen. Er moet een lijst komen van landen en verzenders van dieren met een onbesmette reputatie.

De luchtvaartmaatschappij is ook bereid financieel bij te dragen aan de bouw van een quarantaine waar gestrande dieren kunnen worden opgevangen. Het dierenhotel is daar nu niet voor geschikt. ,,Wat dat betreft hebben de arme eekhoorntjes als een katalysator gewerkt'', verzekert Ancher.

De KLM geeft wel toe dat het ,,fout was'' om niet eerder in debat te treden met dierenbeschermers. Koudwatervrees. ,,Er is natuurlijk niet één dierenorganisatie. Er zijn mensen van behoorlijk extreem tot heel braaf. We zien dus wel op tegen die discussie.''

Maar vooruit, het moet er nu maar van komen, vindt de KLM. Al wil Ancher er graag aan toevoegen zeer te betreuren dat de overheid zich buitengewoon laks opstelt in deze kwestie. Het is eigenlijk van de gekke dat de KLM nu moet gaan betalen voor quarantaine, vindt Ancher. ,,Ze moeten niet denken dat we straks ook de opvang van asielzoekers gaan betalen.''