`We willen nummer drie worden'

Vedior wijzigt zijn strategie. De schoonmaakpoot wordt verkocht aan de Deense reus ISS en het concern concentreert zich voortaan op het uitzendwezen. ,,Dat is een uitgesproken groeimarkt'', zegt topman Smit van Vedior.

Topman G.H. Smit van Vedior toonde zich vanmorgen opgelucht en uiterst tevreden over de verkoop voor ruim een miljard gulden van schoonmaakpoot Abilis/TMG aan de Deense wereldmarktleider ISS. ,,Zij hadden altijd al interesse in onze onderneming en nu is het er eindelijk van gekomen'', zegt Smit. ,,Het is een voortreffelijke aanvulling op hun activiteiten. Waar wij zwak zijn, zijn zij sterk en andersom. Wij waren sterker in de Benelux en Frankrijk, zij in de rest van de wereld.''

Was de overname een zaak van korte of lange adem?

,,We kennen de Denen al heel lang, we zijn goede collega's en we spreken elkaar sowieso twee tot drie keer per jaar. Pas een paar maanden geleden werd het wat hun interesse voor Abilis/TMG betreft serieus en toen kwamen we er vrij snel uit.''

U volgde met Abilis toch ook een krachtige groeistrategie. Waarom gooit u nu de handdoek in de ring?

,,Inderdaad mikte Vedior tot voor kort op groei voor onze twee voornaamste activiteiten: uitzenden en schoonmaken. Dat lukte ons ook. Maar de laatste tijd zijn de internationale concentratietendenzen in beide sectoren zo snel drastisch versneld, dat we onze strategie moesten herzien. We zien nu in dat we onze krachten beter op één front kunnen concentreren, namelijk het uitzenden. Abilis is nu in handen van een goed en groot concern en met de opbrengst gaan we ons met name door nieuwe acquisities versterken op de uitzendmarkten.''

Wat zijn u ambities?

,,Wij zijn nu nummer 4 à 5 in de wereld. De nummers 1 en 2 - Adecco en Manpower - blijven voorlopig onbereikbaar. Maar wij hebben zeker de ambitie om nummer 3 (nu Randstad, red.) van de wereld te worden. In België hebben we 20 procent van de markt en in Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Spanje ieder 10 procent. Wij willen in al die landen ook naar 20 procent. Verder zijn we het enige grote uitzendbureau in de wereld dat alleen in Europa werkt. Maar wij willen ook zo snel mogelijk aan de slag in de VS en als zich daar een goede acquisitiekans voordoet zullen wij niet aarzelen.''

Heeft u acquisitieplannen in Nederland?

,,Zeker. Vedior heeft zeker belangstelling. Onze interesse in Start was al bekend, eerdere persberichten daarover klopten wel, en die interesse blijft. Wij zouden die onderneming graag inlijven. Wij kijken ook naar andere voor ons aantrekkelijke branchegenoten, al wil ik op dit moment verder geen namen noemen.''

Heeft de verkoop van Abilis/TMG personele gevolgen?

,,ISS heeft wereldwijd 145.000 werknemers en Abilis 50.000 zodat de totale personeel sterkte uitkomt op 195.000. Er onstaan door de overname van Abilis door ISS inderdaad wat doublures in sommige activiteiten. Maar we hebben bij de Denen bedongen dat er in ieder geval in het eerste jaar na de overname geen gedwongen ontslagen zullen vallen. Daarna zal de nieuwe bundeling naar verwachting zo sterk verdergroeien dat door de overname overtollig geraakt personeel binnen het concern kan worden herplaatst.''

Hoe ziet u de toekomst van het internationale uitzendwezen?

,,Wij twijfelen er niet aan dat het een sterke groeimarkt blijft. In Nederland zitten we met een penetratiegraad van 4 procent aan de top van de wereld. Toch kunnen wij zelfs hier met innovatieve en gespecialiseerde aanbiedingen de markt verder uitbreiden. In de landen om ons heen is de penetratiegraad hoogstens een procent of twee. Daar zijn de toekomstmogelijkheden naar mijn stellige verwachting nog groter.''