Schuitema zoekt naar partners buiten Ahold

Supermarktconcern Schuitema wil nauwer samenwerken met de klanten van zijn inkoopdochter Trade Service Nederland (TSN). Directeur J. Brouwer sloot gisteren tijdens een toelichting op Schuitema's verslag over 1998 een fusie ,,op lange termijn'' niet uit.

TSN doet de inkoop voor een aantal Nederlandse supermarktketens. Naast Schuitema zijn dat Sperwer, Prisma, Codis en Boon. Brouwer: ,,We blijven zoeken naar nieuwe mogelijkheden van samenwerking. Dat kan verdergaan dan gezamenlijke inkoop.''

Schuitema, exploitant van onder meer de supermarktformule C-1000, is voor 73 procent eigendom van Ahold, ook eigenaar van Albert Heijn. Brouwer is niet bang dat nauwere samenwerking met andere ketens op een veto van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) stuit. TSN is met een marktaandeel van 21 procent na Ahold (28) en Laurus (24) de derde inkooporganisatie in Nederland. ,,Ik geloof niet dat de NMa in dat geval de marktaandelen van Ahold en Schuitema optelt. Daarvoor zijn C-1000 en Albert Heijn te grote concurrenten.''

Albert Heijn-topman R. van Solt sprak eerder deze maand zijn ontevredenheid uit over Brouwers geringe bereidheid meer met Albert Heijn samen te werken. Van Solt vindt dat Schuitema te weinig gebruik maakt van de mogelijkheden tot synergie binnen Ahold.

Naar aanleiding van die kritiek had Brouwer deze week een ,,vriendelijk gesprek'' met Ahold-voorzitter C. van der Hoeven over het geschil. Daarin werden de plooien glad gestreken. De Schuitema-directeur: ,,Albert Heijn en C-1000 zijn elkaars grootste concurrenten. Toen Ahold in 1988 een belang van 73 procent in Schuitema nam, is heel duidelijk afgesproken dat Ahold het onderscheidend vermogen van C-1000 niet zou aantasten. Dat is en blijft cruciaal.''

Van Solts kritiek richtte zich onder meer op Schuitema's experiment met het loyaliteitsprogramma FreeBees.

Daarvoor werkt C-1000 samen met onder andere oliemaatschappij BP en Free Record Shop. De directievoorzitter van Albert Heijn had liever gezien dat Brouwer voor kennis over een loyaliteitsprogramma bij Ahold had aangeklopt.