Geen enkele dwarsligger voor terminal Amsterdam

De Amsterdamse gemeenteraad ging gisteren in een ongekende eensgezindheid akkoord met de bouw van een nieuwe containerterminal. `Okee, laatste vraag. Ik heb zin in een biertje.'

Havenwethouder Groen stond er een beetje ongemakkelijk bij, in de koffiekamer bij de raadszaal. Even eerder had hij de gemeenteraad omstandig uitgelegd dat Amsterdam naast de Grieks-Amerikaanse ondernemer C. Kritikos nog op zoek was naar een derde partner voor een nieuwe containerterminal. ,,Een derde partner'', herhaalde Kritikos een vraag van een journalist. ,,We hebben helemaal geen derde partner nodig'', riep hij. ,,Ik heb in de veertig jaar dat ik in deze business zit altijd met zo min mogelijk partners gewerkt.'' Groen draaide wat. ,,Okee, laatste vraag. Ik heb zin in een biertje.''

Kritikos, eigenaar van overslagbedrijf Ceres International, had een kwartier daarvoor tevreden aangezien dat de gemeenteraad van Amsterdam in een ongekende eensgezindheid akkoord was gegaan met de bouw van een containerterminal. Zelfs de Groenen en de SP, gebruikelijke dwarsliggers in Amsterdam, stemden voor het plan. Amsterdam steekt er 280 miljoen gulden in en Kritikos 96 miljoen. Daarnaast stelt hij zich nog voor 40 miljoen garant voor het geval er grote aanloopverliezen optreden. De moderne terminal, waar de grootste containerschepen tweezijdig gelost kunnen worden, ziet het gemeentebestuur als de laatste strohalm voor de Amsterdamse haven. Want waar in de mondiale markt het transport per container hard groeit, blijft Amsterdam tot nu toe achter. In de haven wordt slechts 30.000 containers per jaar overgeslagen, met de nieuwe terminal moeten dat er 600.000 worden vanaf 2001.

Het is een risicovolle investering, erkenden alle raadsleden. ,,Maar we verwachten grote maatschappelijke effecten. De terminal zal een enorme impuls betekenen voor de werkgelegenheid'', zei PvdA'er A. Cherribi, die in het verleden veel kritischer was. De VVD had zich volgens G. Dales wel gebogen over ,,een belangrijke principiële kant''. Want moet de overheid wel zo fors investeren waar marktpartijen dat ook kunnen doen, vroeg Dales zich af. ,,Ja, het is hier een kwestie van het kip en het ei. Waar een gemeente met goedkoop geld kan investeren en anderen over de streep kan trekken, moet ze dat doen.''

Een dreigende brief van het Rotterdamse overslagbedrijf ECT, die daags voor het debat op het gemeentehuis was binnengekomen, had weinig indruk gemaakt. Volgens ECT is met de grote gemeente-investering sprake van concurrentievervalsing. Het bedrijf dreigt daarvoor naar de Europese Commissie te stappen. ,,Als men zich in Rotterdam zo druk maakt over dit plan dan zal het wel een heel goed plan zijn'', zei VVD'er Dales. Wethouder Groen verzekerde nogmaals dat er ,,absoluut geen sprake is van verborgen subsidiëring''. Ceres zal marktconforme huurprijzen aan de gemeente gaan betalen. Groen zei verder nog dat hij in het najaar meer duidelijkheid kon geven over een eventuele derde partner.

Kritikos was na afloop zoals altijd zelfverzekerd. ,,Er is geen enkele reden waarom wij de 600.000 containers niet zullen halen'', zei hij achteroverleunend. Hij denkt zelfs al aan een tweede terminal in Amsterdam. Geruchten in de maritieme wereld dat hij zijn bedrijf zou willen verkopen en daarmee de plannen nog in de war zou kunnen sturen, weersprak hij krachtig. ,,Waarom komen zulke geruchten op net voordat er een beslissing over de terminal genomen moet worden? Ik zeg het loud and clear. Ceres is not for sale''.