Funshoppen en pierewaaien

In Scheveningen gaat deze zomer de vernieuwde Pier open. Bezoekers kunnen er ongehinderd door de wind richting Engeland lopen.

`Open', staat er van verre te lezen op de uitkijktoren aan het einde van de Scheveningse Pier. Het was de laatste jaren een van de weinige aanwijzingen die nog het gevoel gaven dat het bouwvallige bouwwerk bij het Kurhaus daadwerkelijk nog te betreden viel. Maar als deze zomer de vernieuwde Pier wordt geopend, zal een dergelijke schreeuw om aandacht eindelijk niet meer nodig zijn.

P.B. van de Poel, projectontwikkelaar van de Pier, klimt via een ijzeren trap naar de nieuwe tweede verdieping in aanbouw. Zijn colbertje wappert in de straffe zeewind. Bouwvakkers leggen de laatste hand aan het houten wandeldek. ,,Het heeft misschien al met al lang geduurd, maar het gaat er nu echt van komen. Hier moeten straks weer een miljoen bezoekers per jaar komen'', zegt Van de Poel. Hij is een zwager van de horecafamilie Van der Valk, die het bouwwerk in september 1991 voor één gulden overnam van Nationale Nederlanden. Zijn `ome Gerrit' had er aanvankelijk grootste plannen mee, maar er leek niet veel meer van de grond te komen dan een vernieuwd Van der Valk-restaurant aan het einde van de Pier met de onvermijdelijke Toekan.

,,In de loop der jaren zijn heel wat plannen bedacht. Maar om verschillende redenen zijn die niet doorgegaan. Zo had mijn ome Gerrit het plan om over de hele lengte tafeltjes en stoeltjes op de Pier neer te zetten en dan de hele dag brunch te serveren'', zegt Van de Poel. ,,Daar zijn we op een gegeven moment maar van afgestapt.''

Aan een tafeltje in het bestaande restaurant, met zicht op het strand, zet Van de Poel het idee uiteen achter de verbouwing van 45 miljoen gulden. De Pier moet gaan passen in de ,,chique volksbadplaats'', zoals hij Scheveningen noemt. ,,Van de Hagenaars voor de Nederlanders. Een Pier met klasse en stijl, zonder dat het snobistisch wordt.''

De vernieuwde `loopbrug' in zee zal ook meer moeten bieden dan een maaltijd of een drankje in Van der Valk-sfeer. Op de eerste verdieping kunnen bezoekers straks, ongehinderd door de wind, de ruim vierhonderd meter vanaf Scheveningen boven de zee in de richting van Engeland lopen. Onderweg kunnen mensen `funshoppen' bij kiosken die door Van der Valk worden verhuurd. Een verdieping daarboven kunnen de bezoekers ouderwets pierewaaien. Een tochtje over zee gaat 2,50 gulden per persoon kosten, om ,,een klein drempeltje'' op te werpen en om ,,wat geld binnen te halen''.

Het in 1994 geopende grand café Le Pirate, dat op een van de vier Pier-eilandjes staat, mag worden uitgebaat door een nieuwe ondernemer. De Toekan kan dan verdwijnen. Ook het schateiland, met plaats voor computerspelletjes, mag worden verpacht. Van de Poel: ,,Het is een nieuw concept in de familie. Normaal gesproken hebben we alles in eigen hand, maar we kunnen ons beter alleen bezighouden met waarmee we goed zijn. Het restaurant blijft dus wel in handen van Van der Valk.''

De horecafamilie is steeds blijven geloven in een exploiteerbare Pier, waarvan de oorsprong ligt in 1911, toen de `Wandelpier Wilhelmina' werd gebouwd. In de oorlog staken de Duitsers de Pier in brand. In 1961 opende onroerendgoedmagnaat Reinder Zwolsman de nieuwe Pier. Maar toen Zwolsmans imperium in de jaren zeventig wankelde, deed hij het bouwwerk over aan een beleggingsconsortium waarin onder meer Nationale Nederlanden en Bredero deelnamen. In 1987 werd Nationale Nederlanden eigenaar van de Pier, maar de verzekeraar zag meer heil in de bouw van appartementen, bioscopen en winkels aan de wal dan in de renovatie van het aftakelende bouwwerk. In 1991 werd het voor een gulden van de hand gedaan.

Voor dat bedrag had Van der Valk de handen vrij voor een miljoeneninvestering die het gezicht van de Pier nog drastischer zal doen veranderen. In computertekeningen staat aan het einde een hoteltoren van circa tachtig meter hoog afgebeeld, dertig meter hoger dan de huidige kijktoren. Van de Poel: ,,De plannen liggen er al jaren en we gaan er nog steeds vanuit dat het hotel er komt. Maar wanneer met de bouw begonnen kan worden, weten we nog niet. Wekelijks krijgen we nu al dertien reserveringen binnen voor overnachtingen op de Pier. Niet slecht voor een hotel dat niet eens bestaat.''