Tien regels voor horecabezoekers

Amsterdamse horecagelegenheden krijgen de mogelijkheid om lastige klanten een zogenoemd `huisverbod' op te leggen. De invoering van het huisverbod is tot stand gekomen in samenwerking met politie en justitie.

Het huisverbod is volgens H.Verweij, voorzitter Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Amsterdam, bedoeld voor klanten ,,die zich absoluut niet aan de regels houden''. Bijvoorbeeld klanten die dronken binnenkomen en agressief gedrag vertonen of uitlokken, klanten die verbaal of fysiek geweld gebruiken of klanten die discrimineren of zich schuldig maken aan ongewenste intimiteiten. De politie zal zorgen voor de handhaving van het `huisverbod' en justitie zal in geval van overtreding vervolgen.

De Amsterdamse horeca heeft vandaag tien `stapregels' gepresenteerd voor het uitgaan in Amsterdam. Bij de deuren van cafés en discotheken komen bordjes met de regels te hangen, er zijn posters gemaakt en op straat worden folders uitgedeeld.

Leeuwarden kent volgens Verweij een vergelijkbare actie; daar heten de tien regels de `tien geboden'. De Amsterdamse tekst is daar een variant op.

In Leeuwarden is de campagne volgens hem gepresenteerd onder het motto `er zijn grenzen', maar wegens ,,de vluchtelingenproblematiek'' heeft Amsterdam gekozen voor het motto `er zijn regels'.

Verweij beschouwt de tien regels als ,,éducation permanente''. Ze moeten het uitgaanspubliek duidelijk maken ,,dat het erg gezellig is om in Amsterdam uit te gaan, als je je tenminste aan bepaalde afspraken houdt''. Volgens Verweij heeft de Amsterdamse horeca ,,haar buik vol'' van een paar idioten die de sfeer verpesten.

De tien regels zijn: 1. volg aanwijzingen van het personeel op; 2.bij toegangscontrole dient u mee te werken; 3. geen wapens; 4. geen drugs; 5. geen ongewenste intimiteiten; 6. geen racisme; 7. geen agressie, dimmen dus; 8. geen hinderlijk gedrag, doe normaal; 9.kleed u correct; 10. glaswerk moet binnen blijven.