Concurrentie in VS margarine Unilever

Unilever is bij de gezondheidsmargarine haar voordeel op de Amerikaanse markt weer kwijtgeraakt. Gisteren kreeg concurrent McNeil Consumers Healthcare toestemming van de FDA (Food and Drug Administration) om de cholesterolverlagende margarine Benecol in de VS op de markt te brengen.

McNeil denkt vanaf 26 mei met Benecol in de Amerikaanse schappen te liggen. Unilever kreeg begin mei toestemming van de FDA en heeft daarna in hoog tempo haar cholesterolverlagende Take Control naar de supermarkten gebracht. Beide bedrijven mikken in de VS op een markt van 100 miljoen cholesterolbewuste consumenten. In de producten zit een toevoeging die het gehalte aan slechte cholesterol tussen de 8 en 10 procent verlaagd. Een pakje Benecol gaat in de VS meer dan een tientje (4,99 dollar) kosten.

McNeil, onderdeel van de gigant Johnson & Johnson, verwacht in de loop van dit jaar op de Nederlandse markt te komen. Benecol is al verkrijgbaar in Groot-Brittannië en Finland. De Amerikanen, die voor het Finse Raisio de margarine op de markt brengen, lopen in Europa ver voor op Unilever. Unilever wacht nog op goedkeuring van de Europese Commissie voordat het hier de markt op mag. De Fins/Amerikaanse combinatie heeft die toestemming niet nodig. Hun product was al op de markt voordat de Europese Novel-foods-richtlijn van kracht werd.

Beide bedrijven vechten in Nederland nog een juridische strijd uit. Unilever verloor onlangs een kort geding over vermeende gelijkenis in de uitingen tussen Benecol en Becel Pro-Active, zoals het de gezondheidsmargarine hier heet. McNeil overweegt een schadeclaim, omdat Unilever door het kort geding de introductie van Benecol vertraagd heeft. Unilever heeft hoger beroep aangetekend. (ANP)