Philips koopt voor 3 miljard belang in beeldschermbedrijf

Philips neemt voor 1,6 miljard dollar (3,3 miljard gulden) een belang van vijftig procent in beeldschermproducent LG LCD, onderdeel van het Zuid-Koreaanse conglomeraat LG. Met de participatie versterkt Philips zijn positie op de markt van beeldschermen voor met name draagbare computers (laptops).

Volgens een woordvoerder van LG, gevestigd in Kumi, is de investering van Philips de grootste die een buitenlands bedrijf ooit heeft gedaan in aandelen van een Zuid-Koreaanse onderneming. LG is een van de zogenoemde Koreaanse chaebols, die ingrijpende herstructureringen doorvoeren. Zo verkocht LG begin dit jaar zijn chipdivisie aan het eveneens Koreaanse Hyundai.

Het is voor Philips, toonaangevend in conventionele beeldbuizen, van cruciaal belang te participeren in nieuwe technologieën op dit terrein. Volgens een woordvoerder van Philips kunnen producenten van zogeheten actieve liquid crystal displays (actieve lcd's), een belangrijke technologie voor het maken van platte beeldschermen, de vraag niet aan. Het is daarom voor Philips interessant extra productiecapaciteit te kopen. Bovendien heeft het bedrijf de technologie die LG toepast zelf niet in huis.

Philips werkt bij de productie van platte beeldschermen sinds enkele jaren samen met het Japanse Hoshiden. Hun gezamenlijke onderneming, Hoshiden and Philips Displays (HADP, 80 procent Philips), is verliesgevend. Over 1998 nam Philips voor HADP een eenmalige herstructureringslast van 103 miljoen gulden. De verwachting is dat het bedrijf dit jaar niet uit de rode cijfers zal komen.

Ook HADP maakt actieve lcd's, maar de technologie verschilt van die van LG. ,,Hoshiden is vooral sterk in kleine displays'', aldus de woordvoerder. ,,Op de markt voor schermpjes tot zo'n 15 centimeter doorsnede die worden gebruikt in de cockpit van vliegtuigen hebben we een aandeel van 95 procent.'' Grotere platte beeldschermen voor computers maakt HADP nauwelijks.

In april van dit jaar maakte Philips de sluiting bekend van een fabriek voor de productie van LCD-schermen in Waalre. Voordat in 1996 werd gekozen voor de samenwerking met Hoshiden had Philips al enkele projecten op het gebied van platte beeldschermen moeten afblazen. LG LCD behaalde in het afgelopen jaar met 2.300 werknemers een omzet van omgerekend ruim een miljard gulden. Actieve LCD-schermen worden steeeds meer toegepast in schootcomputers (de zogeheten notebooks). De Amerikaanse marktonderzoeker DisplaySearch voorziet dat de markt voor dit soort schermen in 1999 met 51 percent zal groeien naar 5,5 miljard dollar. Een jaar later zal de markt een waarde hebben van ruim 7 miljard dollar.

Beleggers toonden zich vanmorgen enthousiast over de participatie. Op een vrijwel onveranderde beurs noteerde Philips een euro (ruim één procent) hoger op 86,20 euro.