Slagwerkers hebben eindelijk de hoofdrol

De gemiddelde concertganger vindt drumsolo's vaak te lang en eentonig en waardeert een slagwerker meer in zijn rol van begeleider dan als solist. Zo niet de bezoekers van het World Drum Festival, zaterdag in Paradiso. Honderden drumfanaten, professionele en amateur-drummers zagen en hoorden allerhande percussie-instrumenten en meesterdrummers.

Het hoofdprogramma, dat grotendeels gesponsord werd door fabrikanten van cymbalen, drumkits en voetpedalen, had nog het meeste weg van een demonstratie op een autobeurs. Ook hier veel aandacht voor snelheid en een glimmende uitstalling van het allernieuwste materiaal. Massive Attack-drummer Andy Gagadeen spande de kroon. Omringd door een cirkelvormige buizenconstructie met daaraan alle mogelijke bekkens en trommels en voorzien van een achterwand van electronica, vormde hij een hi-tech éénmans percussie-orkest. Gehuld in langharige eskimomuts en glimmende Hare Krishna-jurk speelde hij voornamelijk, zwaar op samples leunende, sferische stukken. De drum 'n' bass waarvan Gagadeen één van de grondleggers is, liet hij over aan collega Paul Kodish. De slagwerker van Apollo 440 overrompelde het publiek met een spervuur van gortdroge, ratelende dansritmes.

Veel drumsolo's bleven steken in het etaleren van snelheid, ritmische souplesse en vingervlug gegoochel met stokken. Het optreden van het met scratchende dj en danseressen opgewaardeerde Sin Palabras, en het drumduel dat dj Kikke aanging met zijn MPC2000 drummachine, waren minder kaal maar uiteindelijk ook monotoon.

Dat een percussie-optreden ook heel spannend kan zijn bewezen de meesterdrummers uit Senegal, Ghana en Marokko. De subtiele vegen en tikken op de Noord-Afrikaanse raamdrum en donkere klanken van de met wolvenhuid bespannen daholla contrasteerden mooi met het veel steviger geluid van de West-Afrikaanse cylindervormige brekete en de conga-achtige kpanlogo. Senegalees Pape Thiam stak met zijn talking drum een kleurrijke monoloog af. Het onder de oksel geklemde kleine trommeltje, waarvan de toonhoogte kan worden gereguleerd door met een armbeweging de bespanning aan te trekken of ontspannen, stelde alle `state of the art' Westerse drumsets in de schaduw. De viermansformatie Sâlt bracht een cabaretesk mengsel van straattheater, carnavaleske bombast en swingende latin. Bovendien had de groep naast drums ook blaasinstrumenten meegenomen. Even rust voor de trommelvliezen.

World Drum Festival. Gehoord: 15/5 Paradiso Amsterdam.